Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Autobusy elektryczne w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Autobusy elektryczne w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
ZM/PAP
18.12.2024, o godz. 15:25
czas czytania: około 3 minut
0

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła umowę na europejskie dofinansowanie projektu, w którym m.in. chce kupić elektryczne autobusy do obsługi linii z lotniska Katowice do centrów Katowic i Sosnowca - poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W tym samym unijnym projekcie mają powstać też odcinki szybkich połączeń rowerowych, tzw. velostrad, w Katowicach i Tychach.

Autobusy, ładowarki i drogi rowerowe

W sprawozdaniu z prac zarządu podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii Karolczak poinformował, że 28 listopada br. GZM zawarła umowę dofinansowania projektu “Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I” w programie Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL).

“Projekt obejmuje zakup taboru zeroemisyjnego i rozbudowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych, realizowanych przez partnerów projektu, to jest miasto Katowice i miasto Tychy” – zrelacjonował Karolczak. Łączna wartość projektu FE SL to 72 mln zł brutto, przy dofinansowaniu przekraczającym 56 mln zł.

Jak wynika z opisu projektu na stronach FE SL, obejmuje on ogółem trzy zadania inwestycyjne. GZM ma kupić 8 nowych autobusów elektrycznych i 4 ładowarki plug-in (na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowymi autobusami trasy z Katowice Airport do centrum Katowic i centrum Sosnowca).

W tym samym projekcie Katowice będą odpowiedzialne za budowę metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice – Mysłowice (4,383 km) z infrastrukturą towarzyszącą, a Tychy wybudują metropolitalną drogę rowerową nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km), również z infrastrukturą towarzyszącą.

Dotacja na velostrad i węzeł przesiadkowy w Siewierzu

Zgodnie z przyjętą w środę przez zgromadzenie Metropolii wieloletnią prognozą finansową GZM na lata 2025-35 realizację projektu “Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu” przewidziano w całości na lata 2024-28, łącznym kosztem 147,6 mln zł. Z tego w 2025 r. planowane są wydatki 7,8 mln zł, w 2026 r. 66,9 mln zł, w 2027 r. 32,8 mln zł i w 2028 r. 30,3 mln zł.

W środę ponadto zgromadzenie GZM m.in. zaakceptowało dotację dla Sosnowca na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego velostrad nr 1 i 7 w granicy tego miasta (400 tys. zł) czy pomoc dla Siewierza na realizację węzła przesiadkowego przy tamtejszym przystanku kolejowym (2 mln zł).

Zgromadzenie GZM w pozostałych dotacji

Zgromadzenie GZM zdecydowało też o zaplanowanym wcześniej wsparciu gmin członkowskich pełniących funkcje liderów projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus na pokrycie wkładu własnego w 2025 r. sześciu wspieranych przez Metropolię zadań (łącznie 36,9 mln zł).

Zgromadzenie zmniejszyło również wartość dotowanych w tym roku połączeń kolejowych na terenie GZM z 31,3 mln zł do 25,5 mln zł. To następstwo spadku liczby możliwych do uruchomienia kursów pociągów w związku z prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe przebudową katowickiego węzła kolejowego.

Ponadto w poprzednich tygodniach GZM złożyła wniosek o dofinansowanie projektu “Cyfryzacja GZM” do działania 1.4 Cyfryzacja administracji publicznej FE SL. Jak napisano, projekt o wartości ponad 46 mln zł (przy wnioskowanym wsparciu 32,5 mln zł) ma dotyczyć inwestycji w rozwiązania cyfrowe służące usprawnieniu systemu transportu publicznego. 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024