Chodzi o pojazdy dofinansowane w projekcie “Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych” prowadzonym w Programie Zielony Transport Publiczny Gepard II. Umowa o wartości 107,8 mln zł z wykonawcą, firmą Solaris Bus and Coach, została podpisana w styczniu ub. roku.
Przetargi w 2024
W ramach Programu Zielony Transport Publiczny do metropolitalnych PKM-ów mają trafić kolejne niskoemisyjne autobusy. Przetargi mają być ogłaszane w przyszłym roku. Przedstawiciele GZM, odpowiadając na pytania sygnalizowali we wtorek m.in., że zgodnie z wymogami zamówienia układ ogrzewania w nowych wozach jest hybrydowy: oznacza to, że elektryczne, wodne, wysokowydajne ogrzewanie jest wspomagane dodatkowo agregatem grzewczym, zasilanym paliwem płynnym (olejem napędowym) ze zbiornika paliwa o pojemności 50 litrów.
Program Gepard II
Nowe autobusy są oznaczone jako “Transport GZM”, który docelowo skupi wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Oznaczenie “Transport GZM” ma sukcesywnie pojawiać się na wszystkich elementach infrastruktury transportu publicznego organizowanego przez GZM, a docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących system komunikacji w regionie.
Z kupionych w projekcie 16 mobilnych ładowarek będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto rozmieszczonych 11 ładowarek stacjonarnych – w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz w Gliwicach. Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego woj. śląskiego na lata 2014-2020 w ramach programu Gepard II podpisano wiosną 2021 r. Szacowane kwoty: 138,3 mln zł.
GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz regionalnego programu operacyjnego. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe (TLT) należące do Tychów będących częścią Metropolii. TLT zamówiły sześć pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem z dotacją ok. 20 mln zł.
Rezygnacja z autobusów wodorowych
Metropolia otrzymała też dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem (plus 10 w prawie opcji) w koordynowanym przez NFOŚiGW programie Zielony Transport Publiczny. GZM – wobec otrzymanych w innym przetargu cen paliwa wodorowego – zrezygnowała jednak z zakupu autobusów wodorowych.
W ostatnich tygodniach władze Metropolii sygnalizowały starania, aby środki z pojazdów wodorowych przesunąć na zakupy kolejnych pojazdów elektrycznych. To one miały by być zamawiane w przyszłym roku.
Komentarze (0)