Badanie: pracownicy będą musieli dostosować się do zielonych strategii firm

Badanie: pracownicy będą musieli dostosować się do zielonych strategii firm
pap/jw
30.01.2024, o godz. 12:55
czas czytania: około 3 minut
0

Zielona transformacja będzie miała istotny wpływ na rynek pracy; według szacunków niemal wszystkie kompetencje będą musiały ulec zmianie, by dostosować pracowników do zielonych strategii biznesowych – wynika z badania ManpowerGroup. Jedną z takich kompetencji jest sprzedaż i marketing.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Zgodnie z analizą ManpowerGroup “Niedobór talentów” dostosowanie firm do zielonej transformacji będzie wymagało od organizacji niemałych zmian. Jak podkreślono, w największym stopniu na nowo zostaną zdefiniowane umiejętności obszaru zrównoważonego rozwoju i środowiska (56 proc.), a także sprzedaży i marketingu (56 proc.).

Minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko

Ekspertka rynku pracy w Manpower Polska Agnieszka Adamiec zwróciła uwagę, że obszar zrównoważonego rozwoju i środowiska był dotychczas rozumiany nie tylko jako wpływ organizacji na środowisko, ale głównie jako zaplanowany, korzystny rozwój samej firmy, zgodny z jej długofalowymi celami biznesowymi.

– Obecnie tego typu działania są ukierunkowane na minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko oraz społeczeństwo, a więc i pracowników, poprzez wdrażanie m.in. strategii work-life balance, a także odpowiedzialnej polityki propracowniczej. Sam rozwój organizacji rozumiany przez pryzmat ESG, to ukierunkowanie zmian organizacji w taki sposób, by ta w perspektywie określonego czasu mogła stać się nie tylko neutralna wobec klimatu, ale miała znacząco pozytywne oddziaływanie na środowisko – na przykład poprzez realizowanie działań proekologicznych i odpowiedzialnych społecznie w ramach polityki ESG – wskazała.

Badanie wykazało, że na kolejnych miejscach obszarów, na który wpływ będzie miała “zielona” strategia firmy będą: logistyka i operacje (55 proc.), a także produkcja (54 proc.).

– Pracownicy muszą zweryfikować działania, zwracać uwagę m.in. na użyte materiały czy poziom emisji odpadów podczas produkcji czy transportu, ale również odpowiedzialnie i etycznie traktować pracowników zaangażowanych we wszystkie etapy powstania produktu. Troska o środowisko przy procesach produkcji to jedno, natomiast odpowiedzialność za pracowników jest tak samo ważna przy tworzeniu wizji produktu jako “przyjaznego” środowisku – wskazała Agnieszka Adamiec.

Umiejętności techniczne

Według ManpowerGroup na piątym miejscu kompetencji, które będą wymagały największych zmian w związku z zieloną transformacją będą umiejętności techniczne (53 proc.).

– W odniesieniu do ról technicznych nie bez znaczenia jest z pewnością rozwój elektromobilności, odnawialnych źródeł energii, transformacji technologicznej i energetycznej wraz z perspektywą budowy elektrowni atomowych w Polsce w nadchodzących latach. Wysoki niedobór kandydatów z umiejętnościami w obszarze obsługi klienta czy logistyki i operacji jest również następstwem cyfryzacji procesów sprzedażowych, rozwoju branży e-commerce, a także przeniesieniem sprzedaży do sieci – wyjaśnił dyrektor Szymon Rudnicki z ManpowerGroup w Polsce.

Kompetencje miękkie

Adamiec dodała, że w ramach zielonych zmian na rynku pracy pracodawcy powinni brać pod uwagę kilka kluczowych kompetencji u potencjalnych kandydatów. Wskazała, że są to m.in.: umiejętność świadomego i rzetelnego analizowania, elastyczność, łatwość zmiany kluczowych odpowiedzialności, co wynika ze zmian w priorytetach organizacji.

– Kompetencje miękkie, jak empatia, świadomość społeczna i ekologiczna, priorytetyzacja celów długofalowych są cechami, które wpisują się także w proces transformacji. Oczywiście w zależności od branży, kompetencje będą nieco się zmieniać, np. w usługach czy marketingu szczególnie cenne będą te miękkie, natomiast w produkcji czy inżynierii pracodawcy będą zwracać uwagę na kwalifikacje techniczne, umożliwiające wprowadzanie niezbędnych innowacji w firmie – zwróciła uwagę ekspertka rynku pracy.

ManpowerGroup, jak wskazuje firma na swojej stronie internetowej, to obecna na rynku globalnym i polskim agencja zatrudnienia z ponad 70-letnim doświadczeniem na arenie międzynarodowej i ponad 20-letnim w Polsce. Agencja ma oddziały w ponad 70 lokalizacjach w kraju.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024