„Barbara” na Bielanach. Trwa budowa kolektora wiślanego

„Barbara” na Bielanach. Trwa budowa kolektora wiślanego
PU
10.12.2021, o godz. 19:00
czas czytania: około 3 minut
0

Prace na budowie kolektora wzdłuż Wisłostrady postępują, tarcza „Barbara” przebiła się do komory odbiorczej na wysokości estakad bielańskich i zakończyła przewiert drugiego z trzech odcinków II etapu budowy kolektora. Odcinek ten liczył ponad 600 metrów. Barbara wydrążyła już łącznie 3,4 km z 5,5 km tego etapu inwestycji.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

145-tonowa maszyna przyjechała na plac budowy trzema samochodami, na których przetransportowano głowicę, tarczę drążącą o średnicy 3,8 m oraz tzw. powerpack, czyli napęd tarczy. Po połączeniu poszczególnych elementów maszyna została opuszczona na głębokość prawie 14 metrów do komory startowej, i po testach rozpoczęła drążenie. „Barbara” jest już gotowa do dalszych prac na odcinku od komory na wysokości Centrum Olimpijskiego w kierunku mostu Gdańskiego. Kolektor Wiślany, którego całkowita długość wyniesie 9,5 km, jest budowany w technologii bezwykopowej, metodą mikrotunelingu. Za głowicą drążącą będą wpychane pod ziemię kolejne fragmenty nowego rurociągu.

– Kolektor Wiślany będzie najdłuższym mikrotunelingiem o średnicy przekraczającej 3 metry w Polsce. W ramach etapu realizowanego obecnie przez firmę Budimex powstanie ponad 5,5-kilometrowy odcinek kolektora, a samo drążenie powinniśmy zakończyć w 2022 r.  – mówi Marek Smółka, rzecznik prasowy MPWiK.

50 000 m pojemności

W tej technologii za głowicą drążącą tunel pod ziemię wpychane są kolejne elementy rurociągu. Całość będzie umieszczona na głębokości od sześciu do 15 metrów pod powierzchnią wzdłuż ulic: Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Gdańskie i Wybrzeże Gdyńskie. Jego podstawowa średnica wyniesie 3,2 metra, dzięki czemu będzie w stanie pomieścić około 50 tysięcy metrów sześciennych wód opadowych i ścieków. Drążenie tunelu, podobnie jak inne prace związane z budową najdłuższego odcinka, prowadzone są przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

– Zastosowana technologia układania rurociągu jest najbezpieczniejszą metodą bezwykopową zarówno dla środowiska, jak i dla samych pracowników. Pozwala ona również minimalizować ilość prac prowadzonych na powierzchni terenu, a  tym samym ograniczać utrudnienia komunikacyjne. Układanie rurociągu jest sterowane zdalnie, co przy jednoczesnym zachowaniu pełnej precyzji, pozwala ograniczyć liczbę osób przebywających w wykopie. Ponadto, czas potrzebny na jego wykonanie jest krótszy niż w przypadku prac prowadzonych metodami tradycyjnymi – mówi Piotr Kurowicki z Budimex S.A.

Kluczowe inwestycje

Kolektor wiślany zwiększy pojemność retencyjną stołecznej sieci kanalizacyjnej – będzie nie tylko transportował ścieki z lewobrzeżnej Warszawy, ale także czasowo zmagazynuje nadmiar wód opadowych, przez co ograniczy ryzyko podtopień i uruchamiania się przelewów burzowych. Kolektor powinien docelowo powstać w ciągu około 3 lat. To jedna z kluczowych inwestycji obecnie realizowanych przez MPWiK. Pozwoli on czasowo zatrzymywać nadmiar ścieków i wód opadowych w trakcie deszczy nawalnych spływających z  terenu lewobrzeżnej Warszawy. Następnie będą one kierowane poprzez planowaną w ramach tej inwestycji przepompownię „Wiślaną” do oczyszczalni ścieków „Czajka”. Przedsięwzięcie jest realizowane w ramach unijnego projektu „Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie – Faza VI”, który obejmuje także budowę kolektorów: Lindego Bis i Mokotowskiego Bis oraz centralnego systemu sterowania siecią kanalizacji ogólnospławnej. Integralnym elementem tego projektu jest także oddany w tym roku zbiornik retencyjny na terenie Zakładu „Czajka”. Usprawnienie układu odbioru ścieków i zwiększenie pojemności retencyjnej warszawskiej sieci kanalizacyjnej to działania, które pozwolą ograniczać negatywne skutki zmian klimatycznych, takich jak zalewiska i podtopienia ulic podczas ulewnych deszczy. Jest to część planu inwestycyjnego MPWiK S.A. realizowanego od  lat, którego celem jest, poza wymienionymi wyżej, przeciwdziałanie i minimalizowanie ilości zrzutów z przelewów burzowych, które uruchamiają się podczas nawalnych deszczy.

Zmiany w organizacji ruchu

W związku z kolejnym etapem prac pojawiły się zmiany w organizacji ruchu na Wisłostradzie. Na jezdni w kierunku Łomianek kierowców czekają dwa zwężenia. Wyłączone są kilkusetmetrowe odcinki prawego pasa ruchu. Tymczasowa organizacja ruchu będzie obowiązywała do trzeciego kwartału przyszłego roku. Zgodnie z harmonogramem trwający obecnie etap inwestycji ma się zakończyć pod koniec 2023 roku.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024