Po planowanych zmianach (ustawa czeka na podpis prezydenta) art. 236a. będzie stanowił, że do 30 czerwca 2020 r. “dopuszcza się sporządzanie dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej”. Pełny tekst nowelizacji jest dostępny tutaj.
Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku
Jest jednak pewien warunek. Aby nadal sporządzać dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej, przekazujący odpady musi wystawić kartę przekazania odpadów (KPO lub KPOK) również w tej formie. Potwierdza to oficjalny komunikat administratora BDO – Instytutu Ochrony Środowiska.
W ten sam sposób nowe przepisy interpretuje na łamach “Portalu Komunalnego” Małgorzata Woźniak z kancelarii “Brysiewicz i Wspólnicy”. – Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli przygotować się na przejście z papierowej ewidencji odpadów na w pełni elektroniczną procedurę – komentuje.
Warsztaty z BDO – zapisz się!
Co w przypadku awarii BDO?
Nowelizacja ustawy doprecyzowuje również sytuację, w której następuje awaria po stronie BDO uniemożliwiająca sporządzanie dokumentów w formie elektronicznej. W takiej sytuacji dopuszcza się wystawianie dokumentów ewidencji w formie papierowej lub elektronicznej poza systemem BDO w czasie trwania awarii. Kierowca transportujący odpady musi pamiętać o posiadaniu przy sobie wersji papierowej KPO lub KPOK. Po usunięciu awarii i przywróceniu funkcjonalności BDO przedsiębiorcy mają obowiązek uzupełnienia dokumentacji w systemie nie później niż w terminie 30 dni.
Na wniosek przedsiębiorców w zakresie wydłużenia czasu na dostosowanie się do nowego sposobu sporządzania sprawozdań w wersji elektronicznej oraz postulatów dotyczących opracowania modułu integracyjnego API, przyjęto w ww. ustawie rozwiązania, które umożliwią przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dot. gospodarki odpadami za rok 2019 składanych w roku 2020.
Dodatkowo wcześniej udostępniony zostanie moduł integracyjny API, który umożliwi opracowanie sprawozdań również za pośrednictwem wewnętrznych programów poszczególnych przedsiębiorców oraz integracje danych z BDO.
Ustawa ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z tym, że większość jej przepisów będzie stosowana od dnia 1 stycznia 2020 r., z wyłączeniem przepisów karnych.
EXPERT
Komentarz #39106 dodany 2020-01-28 13:54:18
MASŁO MAŚLANE... ....EWIDENCJA=KPO/KPOK=KEO ...więc co to za warunek ? widział ktoś prowadzenie ewidencji bez KPO i KEO ? " Papierowa ewidencja jeszcze przez pół roku Jest jednak pewien warunek. Aby nadal sporządzać dokumenty ewidencji odpadów w formie papierowej, przekazujący odpady musi wystawić kartę przekazania odpadów (KPO lub KPOK) również w tej formie. Potwierdza to oficjalny komunikat administratora BDO – Instytutu Ochrony Środowiska. W ten sam sposób nowe przepisy interpretuje na łamach “Portalu Komunalnego” Małgorzata Woźniak z kancelarii “Brysiewicz i Wspólnicy”. – Najprawdopodobniej dodatkowe pół roku zyskali przedsiębiorcy, którzy nie zdążyli przygotować się na przejście z papierowej ewidencji odpadów na w pełni elektroniczną procedurę – komentuje. "