Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Coraz bliżej Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Coraz bliżej Strefy Czystego Transportu w Warszawie
Bartłomiej Leśniewski
14.11.2023, o godz. 8:34
czas czytania: około 3 minut
2

Po zakończeniu konsultacji i dodatkowych analizach warszawska strefa czystego transportu (SCT), obejmie większy obszar niż pierwotnie zakładano.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

„Jednocześnie wprowadzi dodatkowe rozwiązania łagodzące wymogi dla aut mieszkańców Warszawy i mieszkańców innych miast zamieszkujących wewnątrz strefy płacących w stolicy podatki. Wprowadzone zmiany pozwolą podnieść jakość powietrza” – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa.

Obrady radnych

Nowa propozycja SCT trafi w najbliższych dniach pod obrady Rady m. st. Warszawy, która podejmie decyzje o jej ostatecznym kształcie i terminach.

Pod koniec stycznia br. władze Warszawy zaprezentowały wstępny projekt strefy czystego transportu, równocześnie ruszył proces konsultacji społecznych SCT, które trwały trzy miesiące. Wpłynęło ponad 3000 uwag i odbyło się bardzo wiele rozmów i spotkań na temat proponowanych rozwiązań. Przeprowadzone zostały również dodatkowe analizy w zakresie zgłoszonych propozycji zmian.

Zgłoszone uwagi wpłynęły na kształt obecnego projektu strefy. Przede wszystkim zastosowano szereg ulg i wyjątków z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów.  Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe.

Zasięg SCT

Według nowego projektu SCT obejmie ponad dwukrotnie większy obszar: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli.

– Uwzględniliśmy głosy osób mieszkających w obrębie strefy oraz seniorów, którzy z wielu powodów mogą mieć trudność w dostosowaniu się do zasad. Jednocześnie wsłuchaliśmy się w głos tych mieszkańców, którzy troszczą się zdrowie i jakość powietrza, dlatego zadecydowaliśmy o powiększeniu obszaru strefy czystego transportu, co sprawi, że  efekt dla jakości powietrza będzie znaczący – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy.

Najważniejsze założenia

Władze Warszawy, po zapoznaniu się z wszystkimi opiniami zebranymi w toku konsultacji społecznych oraz po analizie raportów eksperckich, zdecydowały się zwiększyć obszar strefy i jednocześnie przesunąć w czasie termin obowiązywania jej wymogów dla mieszkańców strefy, tak by właściciele pojazdów niespełniających norm emisyjnych mieli więcej czasu na ich wymianę.

Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Osoby zamieszkałe wewnątrz powyższego obszaru i płacące podatki w Warszawie zwolnione będą ze spełniania wymagań strefy na pierwszych dwóch etapach jej wprowadzania. Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. – wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.

Poparcie dla zmian

Z badania zrealizowanego na przełomie marca i kwietnia 2023 na zlecenie stołecznego ratusza na reprezentatywnej grupie 1020 mieszkańców Warszawy wynika, że niemal 70 proc. dorosłych mieszkańców Warszawy (w tym 66 proc. kierowców deklarujących jazdę autem regularnie) popiera wprowadzenie SCT.


Kraków przestrzega mieszkańców przed zakupem starych diesli

 

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (2)


PitPit

Komentarz #253579 dodany 2023-11-14 10:04:55

Jak rozumiem, kochany prezydent Warszawy i jego cudowni lekkoduszni i fajnomiastowi doradcy, sfinansuje obywatelom, którzy normalnie pracują (nie za comiesięczną pensję urzędniczą, ponownie wyższą w przyszłym roku) ale na swoim, zakup takich aut? Ciekawe, kto zarobi na tych "nowych" autach i kto ma lub będzie miał udział w tym procederze. Przecież nikt nie kupi auta "na końcówce" terminu dopuszczenia do poruszania się po Warszawie, tylko nowsze, których cena poszybuje za chwilę w górę. To kolejna odsłona komuny reglamentującej dostęp do choćby samochodów. Przyjmijcie sobie do tych waszych "zielonych" głów, że ludzie nie jeżdżą starymi samochodami bo tak chcą, tylko ich na nowsze nie stać. Może pan prezydent MS W-wy i jego świta zaczną wystawać zimą na przystankach i poruszać się na elektrycznych hulajnogach w styczniu, bo tak będzie ekologicznie, ochronimy naszą cierpiącą planetę i Bruksela się ucieszy...?


PitPit

Komentarz #253580 dodany 2023-11-14 10:05:01

Jak rozumiem, kochany prezydent Warszawy i jego cudowni lekkoduszni i fajnomiastowi doradcy, sfinansuje obywatelom, którzy normalnie pracują (nie za comiesięczną pensję urzędniczą, ponownie wyższą w przyszłym roku) ale na swoim, zakup takich aut? Ciekawe, kto zarobi na tych "nowych" autach i kto ma lub będzie miał udział w tym procederze. Przecież nikt nie kupi auta "na końcówce" terminu dopuszczenia do poruszania się po Warszawie, tylko nowsze, których cena poszybuje za chwilę w górę. To kolejna odsłona komuny reglamentującej dostęp do choćby samochodów. Przyjmijcie sobie do tych waszych "zielonych" głów, że ludzie nie jeżdżą starymi samochodami bo tak chcą, tylko ich na nowsze nie stać. Może pan prezydent MS W-wy i jego świta zaczną wystawać zimą na przystankach i poruszać się na elektrycznych hulajnogach w styczniu, bo tak będzie ekologicznie, ochronimy naszą cierpiącą planetę i Bruksela się ucieszy...?

Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024