Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Kraków przestrzega mieszkańców przed zakupem starych diesli

Kraków przestrzega mieszkańców przed zakupem starych diesli
Bartłomiej Leśniewski
30.10.2023, o godz. 8:20
czas czytania: około 3 minut
0

Stolica Małopolski zamierza 1 lipca 2024 roku wprowadzić Strefę Czystego Transportu (SCT). Miasto przestrzega zatem mieszkańców przed kupnem aut, które za klika miesięcy będą miały zakaz wjazdu do Krakowa.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Ostrzeżenie jest zdaniem władz miasta tym bardziej na czasie, że – jak czytamy w komunikacie Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie „w ostatnim czasie w internecie pojawiło się sporo ogłoszeń, dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla”.

Graniczny rocznik 2009

Jak informują autorzy komunikatu oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. „Warto jednak przy tym zwrócić uwagę, że w przyszłym roku w Krakowie wejdzie w życie Strefa Czystego Transportu. Pierwszy jej etap, jeszcze bardzo łagodny, przede wszystkim dotyczył będzie aut osobowych około 30-letnich (roczniki 1992 benzyna i 1996 diesel). Wyjątkiem są jednak samochody kupowane teraz (w  kraju i za granicą), czyli po 1 marca 2023. A także te, które dostaliśmy po tej dacie, czy były przedmiotem spadku. Wobec nich wymagania SCT są już nieco wyższe” – przypomina krakowski Zarząd Transportu Publicznego.

Dlaczego SCT

Spaliny ze starszych silników Diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mają naprawdę bardzo negatywny wpływ na zdrowie wdychających je osób. Tlenki azotu mogą przyczyniać się do problemów z układem oddechowym, takich jak astma czy alergie, a także np. zwiększać ryzyko chorób serca. Cząstki stałe (PM) są na tyle małe, że mogą łatwo przedostać się do płuc, co może prowadzić do ciężkich schorzeń układu oddechowego, nawet raka.

Nowsze (od rocznika 2010, z normą spalania Euro 5) pojazdy z silnikiem Diesla wyposażone są już w bardziej zaawansowane technologie oczyszczania spalin, posiadają rozwinięte systemy selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i filtry cząstek stałych (DPF). Są więc znacznie mniej szkodliwe dla ludzi.

Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu (SCT) od 1 lipca 2024 roku ma zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z ruchu drogowego, a tym samym znacznie poprawić jakość powietrza w mieście, co pozytywnie wpłynie na zdrowie krakowian. Ograniczenie wjazdu do SCT ma wtedy dotyczyć przede wszystkim samochodów około trzydziestoletnich. Inaczej jest jednak w przypadku aut osobowych, które zostały kupione (w  Polsce czy za granicą), otrzymane w spadku lub darowane po 1 marca 2023 (nastąpiła zmiana właściciela). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi: czyli musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000, lub mające normę Euro 3) w przypadku benzyny, w przypadku diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspominany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5.

Co zrobić ze starym dieslem

Można zatem obecnie wymienić auto na olej napędowy z 2009 na benzynowe z tego samego rocznika, a nawet znacznie starsze (np. z roku 2001). Najważniejsza jest tu rezygnacja z najstarszych  diesli, ponieważ auta te są odpowiedzialne za emisję największych ilości substancji szkodliwych dla naszego zdrowia. Modyfikacje techniczne aut także są dopuszczalne – muszą jednak być one potwierdzone wpisem do CEPiK.

Należy też podkreślić, że wszystkie samochody, którymi poruszają się osoby z niepełnosprawnościami (także jako pasażerowie), są całkowicie zwolnione z wymagań Strefy. Wystarczy, że mają odpowiedni identyfikator. Wyłączone z tych zapisów są także wszystkie pojazdy zaliczane do transportu medycznego i sanitarnego. Może to dotyczyć także prywatnych aut, używanych w takim celu – chodzi np. o pilne dowiezienie osoby chorej na SOR czy ciężarnej na porodówkę.

„Warto przy tym dodać, że według wyliczeń sporządzonych na podstawie badań ruchu na krakowskich ulicach w pierwszym etapie wymogi SCT obejmą zaledwie 2% aut” – przypomina Zarządu Transportu Publicznego.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024