Reklama

AD1A TOMRA [15.04-15.05.24]

Cyfrowy ślad węglowy – wyzwania dla biznesu

Cyfrowy ślad węglowy – wyzwania dla biznesu
Cza
17.04.2023, o godz. 12:29
czas czytania: około 3 minut
0

Dbałość o redukcję cyfrowego śladu węglowego to nowe zadanie stojące przed biznesem, ale i użytkownikami. Główne wyzwania to dziś niedostateczna świadomość o problemie oraz duże trudności z pomiarem i oceną tego śladu w sektorze prywatnym. Działania w tej sferze są konieczne, ponieważ ślad węglowy Internetu ma do 2023 r. stanowić nawet 20 proc. globalnych emisji CO2. To najważniejsze wnioski z debaty ekspertów na temat cyfrowego śladu węglowego zorganizowanej przez Związek Cyfrowa Polska i Planet Heroes.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1b Biuro Rozwoju Gdańska – rekrutacja [26.04.24-25.05.24]

Eksperci wskazali, że znaczenie i skala zjawiska cyfrowego śladu węglowego są niespójne z poziomem świadomości i wiedzy na ten temat wśród przedsiębiorstw i użytkowników indywidualnych. – Ślad węglowy Internetu stanowi 4 proc. globalnej emisji CO2, a wartość ta do 2030 r. wzrośnie nawet do 20 proc. Tymczasem około 65 proc. generowanych przez blisko 5 miliardów internautów danych jest używana tylko raz. Samo użycie wyszukiwarek internetowych każdego dnia przyczynia się do emisji 700 ton CO2. Wszystko to związane jest także z rosnącym zużyciem energii w centrach danych – wyliczał Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.

Wiedza dla najmłodszych

Nawet zaawansowane strategie środowiskowe organizacji sektora prywatnego i publicznego często nie odnoszą się do tego zjawiska. – W istocie wiedza na temat skali zjawiska, jego znaczenia oraz metod redukcji cyfrowego śladu węglowego jest zarówno wśród przedsiębiorstw i użytkowników indywidualnych bardzo niska. Przed nami bardzo wiele pracy nad edukacją w tym zakresie – dodał Kanownik.

Organizatorzy wydarzenia podejmują już działania na rzecz budowy świadomości o cyfrowym śladzie węglowym wśród najmłodszych Polaków. – W ramach obchodzonego w tym roku po raz pierwszy w Polsce “Digital Cleanup Day” w marcu dotarliśmy z cenną wiedzą m.in. do uczniów polskich szkół. Pozytywne postawy i nawyki odpowiedzialnego środowiskowo korzystania z technologii cyfrowych należy umacniać również wśród młodego pokolenia, które wychowuje się w dalece scyfryzowanej rzeczywistości. Cyfrowa edukacja i związane z nią wzmożone wykorzystywanie narzędzi online same w sobie stanowią istotny element naszego wspólnego, społecznego cyfrowego śladu węglowego i warto, aby przebiegała ona z zastosowaniem najlepszych praktyk – mówił Przemysław Pyziel, założyciel Planet Heroes, współorganizator spotkania.

Trudności z oceną śladu węglowego

Jako drugie istotne wyzwanie stojące przed sektorem prywatnym wskazano wynikające z braku wiedzy o zagadnieniu trudności z pomiarem i oceną cyfrowego śladu węglowego. – Choć na rynku funkcjonuje coraz więcej podmiotów wyspecjalizowanych w wyliczaniu cyfrowego śladu i wyznaczaniu ścieżki do jego zmniejszenia, to jest to trudniejsze od obliczania tradycyjnie rozumianego śladu węglowego – wskazywali eksperci.

Eksperci podkreślali, że kwestia cyfrowego śladu węglowego jest ściśle powiązana z faktem, że na całym świecie użytkowana jest coraz większa liczba urządzeń elektronicznych podłączonych do sieci. – Wyzwanie cyfrowego śladu węglowego oznacza dla nas konieczność szukania nowych rozwiązań w gospodarce, nowych technologii i przede wszystkim innowacji. Niezmiernie ważnym, powiązanym zjawiskiem jest także rosnący udział elektrośmieci w ogóle odpadów – powiedział Waldemar Buda, minister Rozwoju i Technologii w przesłaniu skierowanym do uczestników debaty.

Higiena Internetu

– Warto pamiętać, że choć cyfrowy ślad węglowy to złożone zagadnienie, to w istocie generowany jest w czasie naszej codziennej, bardzo przyziemnej aktywności i zadbanie o jego redukcję nie wymaga skomplikowanych działań, lecz wprowadzenia prostej higieny korzystania z Internetu i narzędzi cyfrowych. Dotyczy to zarówno przedsiębiorstw, jak i indywidualnych użytkowników – komentował Michał Kanownik.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024