Jak wyciągać pozytywne wnioski z negatywnych doświadczeń epidemii? Na to pytanie starała się odpowiedzieć Aneta Pecyna-Doktór, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu firmy Unisoft.
Przedsiębiorstwa branży wod-kan były na pandemię przygotowane w bardzo różnym stopniu. Wśród klientów Unosoftu byli tacy przygotowani dobrze – na co dzień wykorzystujący narzędzia pracy w trybie home office. Rzadziej korzystano z narzędzi pracy zespołowej. Na konkretnym przykładzie opowiadał Janusz Dawidziak z Goleniowskich Wodociągów i Kanalizacji.
Wzrost zaufania do pracowników
Duża część przedsiębiorstw dobrze radziła sobie z narzędziami e-komunikacji z klientami i pracownikami, ale, jak zauważyła Pecyna-Doktór, spora część odkładała procesy cyfryzacji na później. – Okres pandemii zdecydowanie zmienił ten stan rzeczy – podkreśliła.
Praca zdalna, która miała na początku chronić pracowników przed COVID-19, spełniła tak naprawdę zdecydowanie więcej funkcji. Wzrosło zaufanie do pracowników, których pracodawcy do tej pory chętnie „kontrolowali”, nie dając możliwości pracy zdalnej.
– My również podnieśliśmy nasze zaufanie do pracy i zaangażowania pracowników, do tego żeby wierzyć naszym pracownikom, że są równie mocno zaangażowani, a – także w obawie przed utrata pracy – pracowali dużo więcej niż w biurze – podkreśliła.
Sami pracownicy podnosili w tym czasie swoje umiejętności.
Komunikacja z klientami
Co prawda epidemia ograniczyła, a w niekiedy uniemożliwiła, bezpośredni kontakt z klientami, jednak dzięki przejściu na tryb on-line, stał się on szybszy, ale też tańszy.
– Nie chodzi jednak tylko o to, żeby była ona tańsza, ale była tak częsta, jak wymaga tego sytuacja – przypomniała wiceprezes Unisoftu.
Pecyna – Doktór wspominała też, że istotnym elementem pracy cyfryzacji przedsiębiorstw wciąż pozostaje cyberbezpieczeńtwo, o którym mówił ekspert branży Krzysztof Bieniek.
W tym zakresie najsłabszym ogniwem pozostaje tu człowiek. Stąd tak istotna rola edukacji pracowników, a także częste przeprowadzanie audytów w firmach. Warto o tym pamiętać tym bardziej, że w czasie pandemii na znaczeniu zyskały – stosunkowo nowe dla niektórych – narzędzia jak VPN, Skype czy Zoom.
Komentarze (0)