Priorytetem odpowiednia infrastruktura
– Obecny przebieg dróg krajowych przez Bydgoszcz nie pozwala na wprowadzenie radykalnych ograniczeń wjazdu pojazdów do centrum ze względu na normy ekologiczne – mówi Marta Stachowiak, doradca Prezydenta Miasta z Urzędu Miasta Bydgoszczy. Jak podaje, samorząd musi mieć na uwadze to, że przez ścisłe centrum miasta przebiegają dwie drogi krajowe nr 25 i 80. A wprowadzenie ograniczeń w centrum oznaczałoby przy obecnie funkcjonującym układzie dróg pogorszenie płynności ruchu i komfortu życia mieszkańców przy innych ulicach, które nie są przystosowane do przenoszenia większych natężeń ruchu. – Podejmujemy jednak starania zmierzające do ograniczeń ruchu tranzytowego w obrębie centrum. Z początkiem 2016 r. zmieni się przebieg DK nr 80. Po wybudowaniu trasy S5, której częścią jest północno0-zachodnia obwodnica Bydgoszczy, zaistnieje też możliwość wyprowadzenia ruchu tranzytowego poruszającego się DK nr 25 – kierunek Inowrocław-Bydgoszcz-Koszalin – informuje M. Stachowiak. Realizacja tej inwestycji planowana jest na 2019 r. – Z tego powodu w najbliższych latach nie będziemy korzystać z rozwiązań, jakie stworzy nowe rozwiązanie legislacyjne. Tym niemniej oceniamy je jako krok w dobrym kierunku, który stwarza możliwość poprawy stanu powietrza w centrach dużych miast – dodaje.
Konieczna szczegółowa analiza
Na temat wprowadzenia ekosterf mówi też Bartosz Frankowski, naczelnik Wydziału Środowiska UM w Gdyni – Projekt nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska przewiduje przyznanie radom gmin uprawnienia do fakultatywnego wprowadzenia stref ograniczonej lub zakazanej emisji z transportu. Przed podjęciem ewentualnych uchwał wdrażających takie strefy konieczna będzie analiza czy wprowadzenie takich zakazów lub ograniczeń jest zasadne ze względu na planowany do osiągnięcia cel. Z pomiarów powietrza realizowanych przez Fundację ARMAAG wynika, że stan jakości powietrza w Gdyni jest dobry. W 2014 r. jedynie kilka razy odnotowano przekroczenie dopuszczalnych poziomów pyłu PM10, przy czym zachowana była dopuszczalna prawem częstość przekroczeń poziomu dopuszczalnego w roku. – Ponadto, jak informuje B. Frankowski, szczegółowa analiza problemu zostanie przeprowadzona po uchwaleniu stosownych zmian w ustawie Prawo ochrony środowiska. Ewentualne uzyskanie przez Radę Miasta uprawnienie do wprowadzania zakazu wjazdu pojazdów niespełniających norm emisyjnych w Gdyni będzie wykorzystane po wcześniejszym przeanalizowaniu wpływu na zdolność transportową, a w szczególności pójdzie w parze z zachętami do korzystania z transportu publicznego oraz do wykorzystywania rowerów w celach transportowych.
Działajmy wielotorowo
– Oczywiście dostrzegamy problem rosnącego zanieczyszczenia miast. Uważamy jednak, że, aby temu zaradzić, trzeba działać wielotorowo. W Olsztynie przykładowo stawiamy na transport publiczny. Budujemy od podstaw linię tramwajów, która ma być ukończona jeszcze w tym roku, budujemy buspasy oraz wiele innych udogodnień dla pasażerów komunikacji miejskiej. Rozwijamy także sieć ścieżek rowerowych. – zapowiada Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy z Urzędu Miasta Olsztyna. Z kolei odnosząc się do ustawy informuje, że to na razie za wcześnie jest, by wypowiadać się w tej kwestii, skoro nie wiadomo jeszcze jak będzie finalnie brzmiała. Ponadto, jak twierdzi M. Bartoszewicz, Olsztyn nie ma jeszcze narzędzi, by wprowadzać ewentualne ograniczenia.
Ekostrefy to doby pomysł
Z kolei Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreśla, że powinniśmy korzystać z doświadczeń miast zachodu Europy. Dlatego wprowadzenie ekosfer jest dobrym rozwiązaniem, które służy poprawie komfortu życia mieszkańców przez poprawę jakości powietrza i zmniejszenie ruchu w transporcie indywidualnym. Jednocześnie Poznań podejmuje wiele działań, które służą wzmocnieniu transportu zbiorowego i rowerowego – Będziemy budować parkingi Park & Ride, zmieniamy priorytet na skrzyżowaniach dla autobusów i tramwajów, swoje plany przedstawi wkrótce nasz nowy oficer rowerowy. Chcemy pomóc mieszkańcom w zmianie sposobu poruszania się po mieście. Ekostrefy są więc jednym argumentów w dyskusji o Poznaniu. Zaznaczę, że analizy tego gdzie i jakie ograniczenia mogłoby u nas obowiązywać dopiero przed nami – zapowiada prezydent Jaśkowiak.
Komentarze (0)