Rozwiązania są dostępne
Powyższe problemy w funkcjonowaniu bazy można zminimalizować lub całkowicie wyeliminować. Niestety, wymaga to ingerencji projektujących system informatyczny do prowadzenia rejestru. Poniżej zaproponowaliśmy kilka rozwiązań umożliwiających łatwiejsze i bardziej prawidłowe prowadzenie sprawozdawczości końcowej.
W przypadku podmiotów o rozbudowanej strukturze organizacyjnej problemem jest określanie transportującego tylko co do podmiotu (bez MPD). Lepszym rozwiązaniem byłoby określanie transportującego również w aspekcie MPD.
Należy też umożliwić transportującemu odrzucenie KPO lub KPOK w sytuacji pojawienia się błędu, np. błędnego numeru rejestracyjnego lub błędnie wskazanego transportującego. Obecnie nie ma systemowej możliwości odrzucenia takiej karty.
Dobrym rozwiązaniem byłoby też uniemożliwienie przyjmującemu wpisania własnej wagi przyjmowanych odpadów, zwłaszcza gdy różnica jest bardzo duża w stosunku do przekazującego, lub określenie dopuszczalnej różnicy w wadze przekazującego i przyjmującego.
Podczas tworzenia KPO lub KPOK, przy wyborze podmiotu transportującego, przejmującego, gminy czy kodu odpadów, przed wprowadzeniem danych pojawia się puste pole. Lepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby w miejscu pustego pola pojawiła się informacja z najczęściej wybieranymi podmiotami, kodami odpadów i/lub, żeby dołączyć dodatkową zakładkę stworzoną w tym celu, np. „najczęściej wybierane” lub „wybrana przez nas lista”. Podobne okno przydałoby się przy wyborze pojazdu w transporcie drogowym.
Warto byłoby też wprowadzić szablony lub możliwość kopiowania danych dla najczęściej powtarzających się KPO lub KPOK, aby nie tworzyć tych samych kart od początku do końca, ale dodawać tylko odpowiednią godzinę, datę, numer rejestracyjny pojazdu czy masę odpadów. Należałoby w tej sytuacji wybrać szablon – wówczas pojawi się okno, jak w przypadku generowania potwierdzenia przez podmiot transportujący.
Kolejnym rozwiązaniem, które mogłoby przyspieszyć komunikację, byłaby informacja na temat zmiany statusów karty, np. potwierdzenia transportu, odrzucenia czy wycofania, przesyłana w postaci wiadomości przesyłanej na skrzynkę mailową. Zaoszczędziłoby to czas potrzebny na poszukiwanie karty we wszystkich zakładkach.
Nowelizacja ustawy o odpadach wprowadzi weryfikację BDO przez faktury
Dobrym rozwiązaniem byłaby również możliwość powrotu do listy wyfiltrowanych wcześniej kart, a nie automatyczne usuwanie filtra. Możliwość wyszukania karty powinna być niezależna od statusu (planowana, zatwierdzona etc.), jeżeli mamy tylko numer karty, a nie znamy jej statusu. Obecnie trzeba „przeklikać” każdą tabelkę osobno.
Ponadto dodanie dodatkowych widoków list, np. z masą odpadu, gminą czy danymi dotyczącymi MPD klienta, wyeliminowałoby konieczność otwierania każdej karty w celu sprawdzania tych danych. To duże udogodnienie przy prowadzeniu ewidencji. Można wprowadzić też rozwiązanie pozwalające użytkownikowi dostosowywać widoczność wybranych kolumn (np. zamiast kodu ex – masa odpadu).
Z powyższych rozważań wynika, że BDO jest dobrym narzędziem rejestracji zdarzeń w prowadzeniu gospodarki odpadami w Polsce. Niestety, wymaga ono jeszcze wielu poprawek i wprowadzenia udogodnień dla użytkowników, a przede wszystkim zebrania wielu opinii praktyków z branży. Bo przecież ten rejestr stworzony został i dla branży, i dla „zwykłego” użytkownika. Ma nam ułatwiać prowadzenie sprawozdawczości i ewidencji odpadów, a nie być „koniecznością”.
Młynarz
Komentarz #45611 dodany 2020-03-05 21:08:53
Tak to jest jak system tworzy laik z teoretykiem. I znowu zaczyna być tak, że na jednego mieszkańca jeden szeryf przypada jeden szeryf na jednego mieszkańca ......