Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

Dotacje dla Podlasia na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym

Dotacje dla Podlasia na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym
Bartłomiej Leśniewski
04.12.2024, o godz. 13:52
czas czytania: około 2 minut
0

O 45,3 mln zł mogą się starać podlaskie samorządy na dofinansowanie organizacji przewozów autobusowych w regionie. Od 3 do 9 grudnia można składać wnioski w tej sprawie - poinformował w środę na konferencji prasowej w Białymstoku wojewoda podlaski Jacek Brzozowski.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B Sprawozdania roczne BDO [08.01-18.02.25]

Pieniądze pochodzą z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Ile pieniędzy i jakie gminy otrzymają ma być wiadomo jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia – poinformował wojewoda.

Ministerialna pula

Pule pieniędzy na poszczególne regiony na dany rok ustala ministerstwo infrastruktury. Fundusz działa od 2019 r. Ma wspierać samorządy w organizacji przewozów, aby zapobiegać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców tak, aby mogli dojechać komunikacją publiczną do szkół, przedszkoli, pracy, lekarza, urzędów.

Wojewoda Brzozowski poinformował, że w 2023 r. podlaskie samorządy wykorzystały na wsparcie przewozów autobusowych ok. 20 mln zł, czyli połowę dostępnych środków. Dodał, że wprowadzaną obecnie nowością ma być możliwość zawierania przez samorządy nie rocznych, a kilkuletnich umów z przewoźnikami i może wpłynie to na lepsze wykorzystanie dostępnych pieniędzy. Dodał, że ta nowość w programie jest wprowadzona w odpowiedzi na uwagi i propozycje zgłaszane przez samorządy.

Wsparcie z funduszu jest stałe i wynosi 3 zł do tzw. wozokilometra – przypomniał wojewoda.

 Ważne wsparcie

Przewodniczący Związku Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego, wójt gminy Turośń Kościelna Grzegorz Jakuć powiedział, że wsparcie z funduszu przewozów autobusowych w Podlaskiem jest ważne, bo region nie jest gęsto zaludniony, miejscowości wymagają połączeń i komunikacji, dofinansowanie pozwala te problem minimalizować. Dodał, że często chodzi o kursy, które nie są ekonomicznie opłacalne.

“Rachunek ekonomiczny zawsze jest negatywny, bo to są przeważnie kursy ekonomicznie nieuzasadnione, więc przy tym wsparciu zewnętrznym możemy te utrudnienia zminimalizować i zapewnić naszym mieszkańcom coś, co w życiu jest rzeczą nieodzowną, czyli możliwość normalnego funkcjonowania” – powiedział Jakuć. Podał, że np. spółka PKS Nova z powodów ekonomicznych likwiduje od 1 stycznia 2025 r. jedno z dotychczasowych połączeń i trzeba myśleć jak tę komunikację – choć dla niewielkiej liczby osób – zapewnić.

Od początku z funduszu korzysta sąsiadująca z Białymstokiem gmina Choroszcz. Burmistrz Chroszczy Robert Wardziński podkreślił, że gmina rozwija się, rozbudowuje i można mówić o utrzymaniu już istniejących, a nawet rozwoju nowych połączeń komunikacyjnych, organizacji nowych przystanków, choć niestety niektóre nie są ekonomicznie uzasadnione.

Przy organizacji kursów gminy korzystają z ofert różnych przewoźników.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

AD1A odpady budowlane [08.01-14.01.2025]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 ZM Zieleń na terenach zabytkowych [08.01-31.01.25]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025