E-mobilność spowalnia? Brakuje stacji ładowania

E-mobilność spowalnia? Brakuje stacji ładowania
E. M.
14.03.2024, o godz. 14:07
czas czytania: około 3 minut
0

Zaineresowane dt. elektromobilności w Polsce rośnie, co świadczy o coraz większej świadomości ekologicznej społeczeństwa i chęci przesiadki na bardziej zrównoważone formy transportu. Jednakże, mimo dynamicznego rozwoju sieci ładowania, przekraczającej obecnie 6 tysięcy punktów, tempo przyrostu infrastruktury może nie być wystarczające. Czy Polska zdoła nadrobić zaległości w rozbudowie infrastruktury ładowania, by utrzymać tempo wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

W lutym 2024 r. rynek pojazdów elektrycznych w Polsce odnotował znaczący wzrost rejestracji, co stanowi optymistyczny sygnał dla rozwoju elektromobilności w kraju. Według danych zebranych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w tym miesiącu zarejestrowano łącznie 1 678 pojazdów elektrycznych.

Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych w Polsce

Największą część rejestracji stanowiły samochody osobowe, których sprzedano 1 373 sztuki. Tempo wzrostu rejestracji tych pojazdów wyniosło 24,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Choć tempo to przewyższyło wzrost ogólnego rynku samochodów osobowych (19,3%), to jednak jest nieco niższe w porównaniu z zeszłym rokiem.

Elektryczne samochody osobowe utrzymują swoją pozycję na rynku, z udziałem wynoszącym 3%, co stanowi niewielki wzrost o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Niemniej jednak, udział ten jest znacznie niższy niż średnia dla całej Unii Europejskiej, gdzie przekracza on 10%.

Rejestracje elektrycznych autobusów i samochodów ciężarowych również zanotowały wzrost, choć wolumeny pozostają niskie. Zarejestrowano 9 autobusów i 11 ciężarówek elektrycznych, co odpowiada wzrostowi o 1 i 3 sztuki odpowiednio.

Jednakże sprzedaż elektrycznych samochodów dostawczych zmniejszyła się o 11%, a jednośladów o 2%. Pomimo tego, że tempo wzrostu rejestracji nowych elektrycznych samochodów osobowych było niższe niż tempo całego rynku, ich udział w nim nadal utrzymuje się poniżej 3%.

Prezes PZPM, Jakub Faryś, podkreślił, że luty okazał się zdecydowanie lepszym miesiącem w porównaniu ze styczniem, z 24% wzrostem rejestracji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Warto również zauważyć wyjątkowo wysoki wzrost rejestracji samochodów hybrydowych (o prawie 50%) i hybryd typu plug-in (o blisko 30%).

Liczba punktów ładowania w Polsce niestety wciąż niewystarczająca

Cezary Kowalczyk, członek zarządu ds. operacyjnych w Grupie Eleport, komentując dynamiczny wzrost elektromobilności, zauważa: – “Rynek punktów ładowania samochodów elektrycznych bardzo szybko się rozwija, w tym momencie rośnie w okolicach 30–40 proc. rok do roku. Natomiast jeżeli patrzymy bezpośrednio na trendy związane z przyrostem ilości samochodów elektrycznych, czysto elektrycznych, możemy mówić o trendzie, który sięga nawet 60 proc. rok do roku.”

Obecnie w Polsce działa ponad 6000 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, z których prawie 30% to szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 63% to wolne punkty prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Niestety, liczba stacji ładowania w Polsce wciąż pozostaje niższa w porównaniu do innych krajów regionu, takich jak Litwa czy Czechy. Dla przykładu, Polska ma o połowę mniej punktów ładowania na 100 tys. mieszkańców niż Słowacja i Czechy.

Pomimo dynamicznego rozwoju elektromobilności, Polska nadal pozostaje w tyle pod względem udziału nowych samochodów BEV w ogólnej floty pojazdów w porównaniu do innych krajów europejskich. Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów wynika, że Polska zajmuje jedno z ostatnich miejsc w UE pod względem liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych na 100 km dróg.

Droga do przyspieszenia elektromobilności w Polsce

Analiza “Białej Księgi Nowej Mobilności” opracowanej przez PSPA wskazuje na konieczność zmiany regulacji i systemów administracyjnych w celu przyspieszenia rozwoju elektromobilności w Polsce. Z ponad 120 postulatów zmian, ponad 30 dotyczy publicznej i prywatnej infrastruktury ładowania.

– „Największą bolączką polskiego rynku w zakresie stymulowania go przez instytucje rządowe jest brak stabilności dofinansowania, zarówno samochodów elektrycznych, jak i infrastruktury ładowania. Jeżeli prowadzimy różnego rodzaju programy subsydiujące rozwój elektromobilności, powinny być one przewidywalne i dające się w jakimś stopniu skalować w dłuższym horyzoncie czasowym.– podkreśla Cezary Kowalczyk z Grupy Eleport.

W tej sytuacji Grupa Eleport, zarządzająca ponad 250 punktami ładowania w Polsce, inwestuje w rozbudowę infrastruktury, planując instalację 90 ultraszybkich stacji ładowania o mocy 150 kW w najbliższych latach. Działania te mają na celu sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu na infrastrukturę ładowania wraz z rozwojem elektromobilności.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024