Organizacje branżowe takie jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa oraz Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, od wielu lat podejmują działania mające na celu uregulowanie tej kwestii. Jednym z głównych obszarów ich zainteresowania jest bezpieczne i efektywne wykorzystanie odpadów pochodzących z rozbiórki i remontów dróg, w szczególności destruktu asfaltowego.
Rozporządzenie dotyczące destruktu asfaltowego
1 stycznia 2022 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dn. 23 grudnia 2021 r., które precyzuje warunki utraty statusu odpadu dla destruktu asfaltowego. Ten materiał, powstający podczas frezowania nawierzchni asfaltowej w ramach remontów i przebudowy dróg, jest jednym z kluczowych surowców, który może być ponownie wykorzystany. Organizacje branżowe aktywnie uczestniczyły w procesie legislacyjnym, zgłaszając swoje uwagi do projektu rozporządzenia.
– W styczniu 2022 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dn. 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla destruktu asfaltowego. Na etapie legislacyjnym zgłaszaliśmy uwagi do projektu tego rozporządzenia, niestety większość nie została uwzględniona przez Ministra Klimatu i Środowiska. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła już wprowadzać wymóg korzystania z destruktu asfaltowego w przetargach dotyczących przebudów i remontów dróg, co obejmuje inwestycje, gdzie frezuje się nawierzchnię asfaltową, a przetargi zawierają wymóg procentowego wykorzystania materiału pochodzącego z frezowania – mówi Barbara Dzieciuchowicz, Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Niestety, w praktyce pojawiają się trudności z wdrażaniem tych przepisów. Jak dodaje Barbara Dzieciuchowicz: – Wystąpiły problemy i wątpliwości związane z korzystaniem z rozporządzenia. Organizacje informowały o tym Ministerstwo Klimatu i Środowiska w pismach w 2022 i 2024 roku, jednak nie otrzymały odpowiedzi.
Trudności we wdrażaniu przepisów
Pomimo obowiązującego rozporządzenia, wiele firm drogowych napotyka trudności związane z jego praktycznym zastosowaniem. Organizacje branżowe wskazują na problemy w realizacji inwestycji drogowych, zwłaszcza spełnianie wymogów procentowego udziału destruktu asfaltowego w remontach dróg. Brak reakcji ze strony resortu tylko potwierdza, że wciąż istnieje potrzeba uregulowania wielu obszarów związanych z zagospodarowaniem tego rodzaju odpadów.
Inne odpady budowlane – potrzeba szerszych regulacji
Destrukt asfaltowy to tylko jeden z wielu materiałów z rozbiórek i budowy, które mogą być ponownie wykorzystane. Organizacje branżowe od kilku lat apelują do Ministra Rozwoju i Technologii o wypracowanie wspólnie z Ministrem Klimatu regulacji dotyczących rodzajów i ilości odpadów, które mogłyby być zwolnione z uzyskiwania zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów. Celem tych działań jest ułatwienie procesu recyklingu surowców pochodzących z budowy i remontów dróg, takich jak gleba, kamienie, beton czy gruz betonowy.
Już 3 października szkolenie online
Zmiany w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi i rozbiórkowymi
– W lipcu 2023 roku przesłaliśmy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii tabelę z wykazem konkretnych rodzajów odpadów oraz metod ich przetwarzania, które powinny zostać uwzględnione w przyszłych regulacjach. Tabela obejmuje odpady z grupy 17, powstające podczas prac budowlanych i drogowych– informuje Barbara Dzieciuchowicz.
Włączenie tych materiałów do systemu recyklingu oraz ułatwienie ich legalnego zagospodarowania mogłoby znacząco zwiększyć efektywność i bezpieczeństwo ekologiczne branży drogowej.
Efektywne zarządzanie odpadami budowlanymi, w tym destruktem asfaltowym, to jedno z kluczowych wyzwań, przed którymi stoi branża drogowa. Organizacje takie jak Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych podejmują liczne działania na rzecz wdrożenia rozwiązań umożliwiających ponowne wykorzystanie materiałów pochodzących z budowy i rozbiórki dróg. Niemniej jednak, niezbędne są dalsze zmiany legislacyjne, które pozwolą na bardziej efektywne i proekologiczne zarządzanie tymi odpadami. Bez wsparcia w formie odpowiednich regulacji i administracyjnych ułatwień, pełne wykorzystanie potencjału recyklingu odpadów budowlanych może okazać się niemożliwe.
W dniach 14 i 15 października w Poznaniu odbędzie się
Forum Recyklingu
Podczas Forum odbędą się sesje tematyczne realizowane w ramach paneli dyskusyjnych każdorazowo poprzedzonych wystąpieniem wprowadzającym.
Komentarze (0)