Eko-jazda w polskich miastach

Eko-jazda w polskich miastach
Katarzyna Szkudlarska-Nowaczyk
14.05.2015, o godz. 6:19
czas czytania: około 7 minut
0

Doniesienia dotyczące zanieczyszczonego powietrza w polskich miastach są coraz bardziej alarmujące. W Polsce oddychamy spalinami. Samorządy powoli zaczynają na szczęście brać to pod uwagę i podejmują różne ekodziałania, w tym w transporcie publicznym.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dbanie o środowisko naturalne nie jest dziwactwem. Chodzi o zdrowie ludzi i komfort mieszkania w danym miejscu. Pod względem zanieczyszczenia powietrza najgorzej jest w miastach, gdzie żyje najwięcej osób. Co zrobić, aby ograniczyć emisję spalin? Można przesiąść się z samochodu do autobusu, tramwaju lub trolejbusu. Spółki zapewniające transport publiczny starają się podnieść jakość świadczonych usług na rzecz ludzi i środowiska. Wymiany taboru, renowacje i modernizacje są na porządku dziennym. Przyjrzyjmy się bliżej wybranym miastom.

Trolejbusowy wyjątek

Tylko w trzech miastach Polski po ulicach poruszają się trolejbusy – w Gdyni, Tychach i Lublinie. – Pierwszy trolejbus rozpoczął swój kurs 21 lipca 1953 roku. Od tamtej pory jeżdżą po Lublinie nieprzerwanie. Przez lata wpisały się w historię i przestrzeń miasta – mówi Justyna Góźdź, podinspektor ds. marketingu i kontaktu z mediami w lubelskim Zarządzie Transportu Miejskiego. Obecnie lubelska flota trolejbusowa liczy 90 pojazdów kursujących po 13 liniach, a długość trakcji wynosi 31 km. Jednak trolejbusów będzie więcej. W ramach projektu „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie”, dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, nastąpi rozbudowa tras trolejbusowych wraz z systemem zasilania trakcji oraz przebudową ulic i skrzyżowań, aby przystosować je do ruchu tych pojazdów. – Nowe odcinki trakcji trolejbusowej osiągną łączną długość 26,4 km. Dzięki temu po zakończeniu projektu w 2015 r. długość całej trakcji wyniesie blisko 60 km – wyjaśnia Justyna Góźdź. Trolejbusy pojadą nie tylko przez centrum miasta, ale połączą je także z odległymi dzielnicami. To jednak nie jedyne cele inwestycji. Do tej pory zakupiono także dodatkowo aż 70 pojazdów wyposażonych w układ jazdy autonomicznej. Z tego 20 trolejbusów posiada alternatywny napęd w postaci silnika spalinowego, a kolejnych 50 baterie akumulatorów. – Takie rozwiązanie pozwala pojazdom na pokonywanie tras niewyposażonych w odpowiednią trakcję – podkreśla Justyna Góźdź.

Podstawową zaletą trolejbusów jest ich cicha praca. W porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym napęd elektryczny emituje od 10 do 15 dB mniej hałasu. Ponadto pojazdy tego typu zapewniają lepszą dynamikę i płynność ruchu. Z uwagi na zastosowanie napędu elektrycznego są w stanie pokonać wzniesienia, a co ciekawsze, przy hamowaniu silnikiem odzyskują energię przekazywaną z powrotem do sieci trakcyjnej. Są także ekologiczne, gdyż zmniejszają emisję spalin do powietrza.

W ramach unijnego projektu zakupiono także 100 niskopodłogowych autobusów, z czego 27 z nich to autobusy przegubowe, oraz 20 miniautobusów o długości 8,5 m. – Zużyty i przestarzały tabor udało nam się zastąpić nowoczesnym, komfortowym i proekologicznym rozwiązaniem. Nasze autobusy spełniają obowiązujące normy emisji spalin EURO – EEV, co przyczynia się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń oraz hałasu – zachwala Justyna Góźdź. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozważa zakup autobusów elektrycznych lub hybrydowych oraz kolejnych trolejbusów.

Eko-Poznań bez hałasu

Poznań szczyci się ekologicznym podejściem m.in. do komunikacji miejskiej. W tym mieście w 2008 r. odbyła się Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, w skrócie COP14. Wtedy też swoją premierę miał autobus hybrydowy, który redukuj zużycie paliwa o prawie 24%, emisję NO2 o 39%, a CO nawet o 90%. Był to pierwszy tego typu autobus w Polsce. – Poznań zawsze uchodził za miasto nieustannie dążące do rozwijania trendów proekologicznych. Nie jest zatem przypadkiem zbieżność terminu zakupu autobusu hybrydowego z datą konferencji klimatycznej na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. W naszej polityce założyliśmy wprowadzanie działań ograniczających negatywny wpływ na środowisko naturalne. Realizujemy je m.in. poprzez stosowanie paliwa ekologicznego, sukcesywną wymianę taboru na pojazdy ekologiczne oraz realizowanie programu zapewniającego odbiór oraz segregację i utylizację odpadów – podkreśla Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań.

Natomiast z okazji organizowania Europejskich Mistrzostw w Piłce Nożnej EURO 2012 MPK w Poznaniu zakupiło 45 nowoczesnych, niskopodłogowych klimatyzowanych tramwajów Tramino oraz 126 autobusów. – Na zakup nowoczesnych autobusów i tramwajów otrzymaliśmy dofinansowanie ze środków unijnych. W sumie koszt obu projektów wyniósł ponad 400 mln zł – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań. Już w 2010 r. z codziennej eksploatacji wycofano autobusy wysokopodłogowe. Także przy wsparciu ze środków zewnętrznych wybudowano nowoczesną zajezdnię tramwajową na Franowie oraz zintegrowany dworzec na os. Jana III Sobieskiego. Wiele działań podjęto także na rzecz ograniczenia hałasu. – Podczas modernizacji i wymiany torowisk stosujemy specjalne wygłuszenia, elastomerowe okleiny na szyny oraz gumowe płyty na przejazdach przez tory. Natomiast zakładane elastyczne podkładki likwidują skutki wibracji, które są główną przyczyną hałasu – tłumaczy Iwona Gajdzińska. Aby było ciszej wprowadzane są ograniczenia prędkości, co pozwala na obniżenie hałasu nawet o 10 dB.

[poll id=”11″]

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024