Elektromobilność kuleje bo zarabiamy mniej niż inni obywatele UE

Elektromobilność kuleje bo zarabiamy mniej niż inni obywatele UE
PAP/dom
07.10.2021, o godz. 14:30
czas czytania: około 2 minut
0

Trudno o takie samo tempo przechodzenia na zielone technologie w bogatych i nieco uboższych krajach UE - powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 w Łodzi.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Jak zaznaczył Kurtyka, Polska jest największym beneficjentem nowego socjalnego funduszu klimatycznego.

– Dobre w nim jest dla nas to, że stawia na rozwój infrastruktury elektromobilności, a my chcemy na to stawiać – powiedział. Według ministra klimatu, to z czym mamy problem, to kwestia takiego tempa przechodzenia na nowe i zielone technologie. Takiego samego w przypadku bardziej ubogich Europejczyków i tych z bogatszych państw.

Jako przykład podał ceny aut elektrycznych, które na jednolitym rynku europejskim są praktycznie takie same we wszystkich krajach. Tymczasem siła nabywcza ludności poszczególnych unijnych krajów istotnie się różni.

– Niestety, w Polsce nie zarabia się jeszcze tyle co w Holandii, Niemczech czy Finlandii. Trzeba to wziąć to pod uwagę, przygotować odpowiednią strategię wdrażania tego pakietu i rozpisać ją na lata – powiedział.

Dodał, że Polska podejmuje ten kwestie w dyskusji z KE.

– Tworzy się postcovidowa koalicja, która widzi inne ścieżki gwarantujące, że nie będzie rozwarstwienia społecznego, bo to jest bardzo niepożądane zjawisko. To jest też nasze doświadczenie z transformacji, dlatego stawiamy na politykę sprawiedliwej i zrównoważonej transformacji – podkreślił Kurtyka.

Według prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, w dochodzeniu do zeroemisyjności, największym wyzwaniem dla samorządów jest zbudowanie infrastruktury i zeroemisyjny transport publiczny .

– Bez pomocy finansowej z rządu trudno będzie to zrobić – dodała.

Jak wskazała, obecnie mówimy przede wszystkim o transporcie, ale zmiany wynikające z polityki klimatycznej, to również kwestia innych elementów życia, w tym energochłonności budynków. Podkreśliła, że wdrażanie pakietu stawia również wyzwania na poziomie społecznym, zwłaszcza w kontekście przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu.

– Samorządy mają tego świadomość i apelują aby połączyć siły we współpracy na poziomie krajowym, by ta transformacja przebiegała sprawiedliwie – dodała.

Ogłoszony w lipcu br. przez Komisję Europejską pakiet Fit for 55 to zestaw propozycji legislacyjnych służących dostosowaniu unijnej polityki klimatycznej, energetycznej, użytkowania gruntów, transportu i podatków do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. w perspektywie roku 2030 r., wobec poziomu z roku 1990 r. Pakiet ma być narzędziem zielonej rewolucji, zmierzającej do neutralności klimatycznej UE w roku 2050.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2025