Elektromobilność: Polacy debatują, Chińczycy budują

Elektromobilność: Polacy debatują, Chińczycy budują
szp
28.06.2018, o godz. 15:29
czas czytania: około 3 minut
0

Zdaniem części ekspertów obecnych podczas Okrągłego Stołu Energetycznego, elektromobilność opierająca się na autach zasilanych prądem z baterii litowo-jonowych to przeżytek, więc Polska powinna przejść na np. na wodór. Tymczasem chiński koncern BYD buduje jedną z największych fabryk baterii litowo-jonowych na świecie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Dr hab. inż. Mirosław Siergiejczyk, prof. Politechniki Warszawskiej, stwierdził, że przyszłością ekologicznego transportu są ogniwa wodorowe, a nie elektromobilność i hybrydy, które uważa za „stan przejściowy”.

Dziś najbardziej dynamicznie rozwijającą się gałęzią w motoryzacji pozostaje elektromobilność i samochody zasilane bateriami litowo-jonowymi. Te są jednak problematyczne pod względem późniejszego składowania i utylizacji po zużyciu. Tymczasem doświadczenia dalekowschodnich gospodarek pokazują, że kłopotliwy bywa również wodór, choćby ze względu na jego oczyszczanie, atestowanie i transport.

Do tego dochodzi jeden z „polskich problemów”, czyli sposób produkowania energii wykorzystywanej do pojazdów elektrycznych. W Polsce pochodzi ona głównie z węgla, co bynajmniej nie wpływa pozytywnie na ochronę środowiska.

– Należy zauważyć, że jeśli nie pochylimy się nad tym z czego tę energię produkujemy, to sama wymiana floty nie przyniesie oczekiwanych skutków – powiedział Wojciech Szymalski, prezes Instytutu na rzecz Ekorozwoju.

„Prymitywna” elektomobilność

Część ekspertów uczestniczących w dyskusji podczas kongresu III Okrągły Stół Energetyczny, który odbył się 27 czerwca w Warszawie, mówiła o ewentualnej możliwości „przeskoczenia” elektromobilności opartej na bateriach litowo-jonowych i przejściu od razu do aut napędzanych na przykład wodorem.

Zdaniem zwolenników takiego przeskoku warto inwestować w auta napędzane wodorem także dlatego, że Polska i tak przespała czas rozwoju elektromobilności, więc ta gałąź rynku nie zdążyła się jeszcze w naszym kraju rozwinąć. Dlatego osiągnięcie zakładanej liczby miliona samochodów elektrycznych w Polsce, wydaje się niemożliwe – również ze względu na brak realnych zachęt do zakupu takich aut przez konsumentów.

Inni uważają, że takiego skoku nie da się wykonać. – Jest tak, ponieważ w najbliższych latach rozwój elektromobilności na całym świecie to będzie rozwój pojazdów o napędzie bateryjnym opartym o konstrukcję litowo-jonową. Te pojazdy siłą rzeczy się u nas pojawią – stwierdził Mateusz Kędzierski, dyrektor Departamentu Innowacji i Rozwoju Technologii w Ministerstwie Energii..

Sprawę komentował też Piotr Kociński, wiceprezes Lotos Lab, który powiedział, że energia z wodoru i innych źródeł w końcu przyjdzie. Na razie jako kraj jesteśmy skazani najbardziej „prymitywną” elektromobilność, na którą trzeba przejść, jednak przy udziale jak najniższych kosztów.

Giganatyczna fabryka w Chinach

Gdy w Polsce trwa dyskusja nad kierunkami i rozwojem elektromobilności, chiński koncern BYD buduje właśnie jedną z największych na świecie fabryk produkujących baterie litowo-jonowe. Firma, wspierana m.in. przez Warrena Buffeta, jako jedna z niewielu nie tylko buduje auta elektryczne, ale też inwestuje w produkcję baterii, montowanych autach własnej produkcji. Zamierza też sprzedawać je inny producentom.

Powierzchnia fabryki to 100 ha, Powstanie w Qinghai, w środkowych Chinach. Jej moce produkcyjne oceniane są na 24 GWh rocznie. Ma to wystarczyć na wyposażenie w akumulatory 1,2 mln sztuk hybrydy BYD Tang.

Źródła: rynekinfrastruktury.pl, orpa.pl

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024