Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekaże 1,87 mld zł na rozwój infrastruktury ładowania i tankowania pojazdów bezemisyjnych. 1 mld zł zostanie skierowany na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby ładowarek pojazdów elektrycznych, a 870 mln zł wesprze inwestycje w same ładowarki oraz stacje wodoru.
Przy wsparciu finansowym NFOŚiGW dolnośląska Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica zakupi sześć „elektryków” i wprowadzi zeroemisyjne pojazdy do transportu publicznego miasta. Pozytywny, oczekiwany efekt inwestycji to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz lokalna poprawa jakości powietrza. Projekt będzie wpisywał się również w działania chroniące środowisko miejskie przed hałasem.
Aż o 40 proc. wzrosła liczba pojazdów w ostatniej dekadzie w Polsce, a jest jednym z głównych czynników smogu w polskich miastach. Dlatego Unia Metropolii Polskich oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podpisały list intencyjny rozpoczynający współpracę na rzecz transformacji w sektorze transportu i zmniejszenia emisji CO2 w ruchu drogowym na terenie polskich miast.
W Polsce w ramach rozwoju elektromobilności będzie mogła powstać sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru. Komisja Europejska zgodziła się na wdrożenie polskiego programu pomocowego w tym obszarze, a rada nadzorcza Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptowała program priorytetowy.
Sejm znowelizował w piątek ustawę o elektromobilności. Nowela m.in. precyzuje zasady tworzenia stref czystego transportu. Przewiduje też, że z prawem jazdy kat. B będzie można prowadzić elektryczne samochody o masie do 4250 kg.