Reklama

AD1A EGOE [27.03-27.04.24]

Sześć zeroemisyjnych autobusów pojawi się na ulicach Świdnicy

Sześć zeroemisyjnych autobusów pojawi się na ulicach Świdnicy
dom
23.11.2021, o godz. 9:20
czas czytania: około 3 minut
0

Przy wsparciu finansowym NFOŚiGW dolnośląska Świdnica wzbogaci się o tabor nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica zakupi sześć „elektryków” i wprowadzi zeroemisyjne pojazdy do transportu publicznego miasta. Pozytywny, oczekiwany efekt inwestycji to zmniejszenie emisji dwutlenku węgla oraz lokalna poprawa jakości powietrza. Projekt będzie wpisywał się również w działania chroniące środowisko miejskie przed hałasem.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B regionalne Bolesławiec [09.04-23.04.24]

– Modernizacja zbiorowego transportu publicznego w Polsce nabiera w ostatnich latach rozpędu, głównie dzięki finansowaniu ze środków publicznych. Rządowe programy wsparcia, nad założeniami których pracowaliśmy w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, mają na celu upowszechnienie dostępu do zeroemisyjnego transportu publicznego. Ogromnie się cieszę, że Świdnica, jako jedno z największych miast subregionu wałbrzyskiego, zrealizuje dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW zakup sześciu autobusów eklektycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Szczególny powód do zadowolenia będą mieć mieszkańcy Świdnicy ze względu na możliwość korzystania z ekologicznej komunikacji miejskiej, jak również w związku z poprawą jakości powietrza. Rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego to element realizacji programu Polski Ład, ogłoszonego przez Mateusza Morawieckiego – podkreśla Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska.

Fundusze z Zielonego Transportu Publicznego

Całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. Wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł – blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny. Przekazanie środków potwierdziło podpisanie stosownych umów 22 listopada br. w Świdnicy.

– Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów – zachęca Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW. – To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń.

– Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dotyczące lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW – przewiduje prezes MPK Świdnica Tomasz Kurzawa.

Autobusy plus stacje ładowania

W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu – minimum 150 km. Będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego. Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.

Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.

W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów.

Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. ośmiu elektryków (mechaników).

Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad1d MBP [12.04-27.05.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

AD3b PZO 2024 [19.04-11.06.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024