Będą to pierwsze pociągi na wodór używane we francuskiej sieci kolejowej. Według zapowiedzi Alstoma, pierwsze testy maszyn odbędą się w 2023 r., a w 2025 r. będą wykorzystywane komercyjnie. Z kolei francuski rząd przeznaczy 7 mld euro na rozwój sektora wodorowego do 2030 r.
Bazujące na składach Coradia Polyvalent czteroczłonowe pociągi mają mieć 72 m długości i zabierać do 218 pasażerów. Na niezelektryfikowanych liniach kolejowych będą w stanie przejechać do 600 km.
Zamówione składy są przeznaczone dla regionów Owernia-Rodan-Alpy, Burgundia-Franche-Comte, Grand Est i Oksytania. Inne regiony już wyraziły zainteresowanie udziałem w projekcie.
Pociągi będą produkowane we Francji, a w ich budowę zostanie zaangażowanych sześć z 15 zakładów firmy w tym kraju. Przy dofinansowanym przez francuski rząd projekcie pracę znajdzie 2 tys. osób.
– Alstom jest pierwszą firmą kolejową na świecie, która opanowała technologię napędzania pociągów ogniwami wodorowymi i zaoferowała tego typu składy na rynku – podkreślił prezes Alstom France Jean-Baptiste Eymeoud.
Firma już wcześniej otrzymała w Niemczech zamówienie na 41 regionalnych składów na wodór, które mają zacząć kursować w 2022 r. Wygrała także warty 160 mln euro kontrakt na dostawę sześciu takich pociągów dla regionu Mediolanu.
Pociągi zasilane ogniwami wodorowymi emitują tylko parę wodną. Zainstalowane na dachu pojazdu ogniwo wytwarza energię elektryczną potrzebną do poruszania się składu mieszając wodór i obecny w powietrzu tlen. Akumulatory umożliwiają magazynowanie energii odzyskiwanej podczas hamowania, która jest ponownie wykorzystywana podczas przyspieszania.
Komentarze (0)