Buspasy w Gadańsku mają obecnie 4783 m długości. Na kilku ulicach wyznaczone są też pasy tramwajowo-autobusowe o całkowitej długości 1622 m – stąd też łączna liczba pasów wydzielonych dla komunikacji zbiorowej obejmuje prawie 7 km.
Nowe inwestycje
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji dla buspasa w ul. Spacerowej łączącej Oliwę z Osową. W przyszłym tygodniu, 24 maja, powinniśmy poznać oferty w tym konkursie. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wydłużył z kolei buspas w śródmieściu, który prowadzi pojazdy komunikacji miejskiej przez Wały Jagiellońskie, na odcinku od Huciska do przystanków na wysokości Bramy Wyżynnej.
– Obecnie trwają prace projektowe dla planowanego buspasa na ul. Podwale Przedmiejskie, na odcinku od przystanku „Akademia Muzyczna” do przystanku „Brama Żuławska”- będzie to blisko 500 m długości, a także od przystanku „Brama Żuławska” do istniejącego buspasa – około 150 m długości, oraz od przystanku „Żabi Kruk” do Węzła UE – czyli kolejne 400 m. Kolejne buspasy projektowane są aktualnie na ul. Nowej Jabłoniowej, na prawie całym jej odcinku o długości około 2 km – w jednym i drugim kierunku – czytamy w komunikacie gdańskiego magistratu.
Zarząd Transportu Miejskiego wyznaczył już kolejne ulice, w których także powinny pojawić się takie rozwiązania.
Co to jest kontrabuspas
– Przy wyborze projektów kierujemy się przede wszystkim natężeniem ruchu autobusowego, a także potencjalnymi oszczędnościami czasowymi. Realizacja poszczególnych projektów będzie zależeć od możliwości finansowych Miasta Gdańska oraz dostępnego dofinansowania unijnego. Pod uwagę brane są zarówno klasyczne buspasy, jak również pasy autobusowo-tramwajowe, także inne rozwiązania, np. kontrabuspasy – zaznacza Dagmara Szajda, Kierownik Sekcji Komunikacji i Marketingu ZTM w Gdańsku.
Pomysł na kontrabuspas (kontrapas autobusowy) z powodzeniem przetestowano wcześniej w Gdyni. możliwy jest do zastosowania na drogach o kilku pasach ruchu w obie strony. Podczas godzin szczytu, gdy np. obydwa pasy drogi w kierunku centrum są zakorkowane – a pasy w kierunku odwrotnym niezbyt obciążone – autobusy wpuszczane są na jeden z pasów którym poruszają się auta w przeciwnym kierunku („od centrum”). – Największym wyzwaniem było zapewnienie pełnego bezpieczeństwa kierowców aut osobowych i autobusów. I to się udało – zapewnia gdański Zarząd Transportu Miejskiego, a gdańscy przewodnicy zapowiadają uruchomienie tego typu dróg u siebie.
gdansk.pl
Jarek
Komentarz #170943 dodany 2022-05-23 14:36:13
Jaka budowa buspasów. Wydzielą pasy z dróg które komuna zostawiła. Będzie jeszcze większą tragedia.