Gdynia inwestuje w autobusy na wodór

Gdynia inwestuje w autobusy na wodór
ml
04.04.2018, o godz. 10:09
czas czytania: około 2 minut
0

Ekologiczne paliwo zasili gdyńskie autobusy. Gmina podpisała list intencyjny zakładający realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreśla, że niskoemisyjny transport to od lat  wizytówka miasta.

– Osiągnięte sukcesy to jednak dla nas za mało, chcemy się dalej rozwijać. Niebawem będziemy testować autobusy bezemisyjne z innowacyjnym napędem elektrycznym na wymienne ogniwa wodorowe. Wdrożenie tej innowacyjnej technologii będzie miało niebagatelny wpływ na środowisko naturalne i szeroko rozumiane bezpieczeństwo – podkreśla W. Szczurek.

W trosce o środowisko

Instalację oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku wybuduje Lotos. Wodór, będąc najpowszechniejszym pierwiastkiem, jest jednocześnie jedną z kluczowych substancji wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym.

Gdańska rafineria Grupy Lotos obecnie produkuje około 13 t/h wodoru, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Lotosu produkują w ciągu godziny.

Jeśli Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich 92 autobusów na pojazdy wodorowe, wówczas konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji. Wodór dla ogniw musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999 proc. (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego Lotos planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Bodziec dla gospodarki

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Urząd w Gdyni ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem.

Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu. Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika.

W Polsce jest obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Dlatego wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju naszej gospodarki.

List intencyjny pomiędzy Gminą Miasta Gdyni, a grupą Lotos został podpisany 3 kwietnia br.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024