Reklama

AD1A KUBOTA 04.03-04.04.24

Gminy wiejskie w sieci, czyli czas na "smart village"

Gminy wiejskie w sieci, czyli czas na
Arleta Wojtczak, "Przegląd Komunalny"
15.06.2015, o godz. 8:34
czas czytania: około 8 minut
0

Samorządy miejskie doskonale wiedzą, jak wielkie możliwości daje im Internet. Za pomocą stron www starają się budować przyjazny i otwarty dla wszystkich mieszkańców wizerunek. Jak na ich tle prezentują się mniejsze gminy?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B KUBOTA 04.03-04.04.24

Zalogowani

Z danych CBOS wynika, że w zeszłym roku z Internetu korzystało 53% mieszkańców wsi.

 – W XXI wieku podstawowym sposobem komunikowania się mieszkańców z urzędami staje się Internet. Jest on najtańszym dostępnym narzędziem. Od tego kierunku nie ma już odwrotu. Podobnie rzecz się ma z nabywaniem przez mieszkańców gmin umiejętności cyfrowych. Internet oraz jego narzędzia spełniają w 100% potrzeby zarówno ich, jak i samorządów. Pozostaje jedynie kwestia tego, jak zostaną wykorzystane – relacjonuje Bogusława Szymańska, prezes Zarządu Fundacji Rzeczpospolita Polska Nasza. Do głosu dochodzi też nowe, wychowane na nowinkach technicznych pokolenie, w którym działaczka na rzecz rozwoju cyfryzacji pokłada największe nadzieje: – Młodzi mieszkańcy wsi nie wyobrażają już sobie funkcjonowania bez Internetu. Walczą o dostęp do sieci, gdyż jest ona dla nich ważna w kontekście nie tylko rozrywki, ale przede wszystkim dalszego rozwoju. Nie chcą mieć kompleksów w porównaniu ze swoimi rówieśnikami z dużych miast. Gminy oraz powiaty są świadome tych potrzeb, więc wspierają sołectwa w działaniach popularyzujących rozwój sieci internetowych. Chodzi w nich nie tylko o korzystanie z Internetu na linii urząd – mieszkaniec, ale też o możliwość reklamowania samej gminy. Jest to najtańszy sposób na zainteresowanie potencjalnych inwestorów i turystów. Gminy, które prowadzą statystyki, potwierdzają, że e-gmina funkcjonuje nie tylko w wirtualnej wyobraźni, lecz także ma coraz szersze grono użytkowników: – Nasza strona ma średnio 3 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie i około 15 tys. odsłon. Największą aktywną grupą wiekową są osoby z przedziału 24-34 lata – stanowią ponad 30% – wylicza Krzysztof Ratuski, informatyk Urzędu Gminy Dobre w województwie mazowieckim.

– Urzędów nie trzeba już przekonywać do dobrodziejstw Internetu. Wszystkie gminy mają swoje strony. W  dużej mierze brakuje im jednak wsparcia i umiejętności przy budowaniu smart city, czyli otwartego i nowoczesnego urzędu oferującego mieszkańcom różne kanały komunikacji oraz możliwość załatwiania spraw np. przez smartfony, kioski informacyjne, opłatomaty czy też same, bardziej rozbudowane strony www. I w tym kierunku staramy się wspierać ich działania – podsumowuje B. Szymańska.

Artykuł pochodzi z czerwcowego wydania “Przeglądu Komunalnego” (06/2015)

Tagi:

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024