Górny Śląsk skomunikował swoje lotnisko z siecią kolejową

Górny Śląsk skomunikował swoje lotnisko z siecią kolejową
Bartłomiej Leśniewski
11.12.2023, o godz. 12:31
czas czytania: około 2 minut
0

Można już dojechać pociągiem do portu lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Na inwestycje skorzystały też okoliczne miejscowości.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

„Najszybszy pociąg z Zawiercia do lotniska dojeżdża w 22 min, a z Tarnowskich Gór w 17 min. – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury. Obie stacje (Zawiercie i Tarnowskie Góry) mają doskonałe skomunikowanie z siecią górnośląskiej kolei aglomeracyjnej, co zapewnia dobry dojazd do lotniska z całego Górnego Śląska.

Udana rewitalizacja

– Inwestycja na linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewnia większą dostępność do kolei i dobry dojazd na lotnisko, poprawią też komunikację w całym woj. śląskim. Pasażerowie samolotów zyskali wygodną możliwość dostania się do miasta. To także impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie, bo projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych. Pozwala na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA odbudowały 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła w sumie ok. 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia. Wybudowane łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach pozwalają na sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Pociągi pasażerskie będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Linią pojadą też cięższe składy.

Infrastruktura towarzysząca

Dostęp do kolei zwiększa nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Wygodne podróże zapewniają nowy peron na stacji Zawiercie oraz przebudowane perony na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Wszystkie obiekty są dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki windom lub pochylniom. Perony wyposażone są w wiaty, ławki i oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne, nagłośnienie oraz wyświetlacze zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach.

„Inwestycja PKP PLK to też 59 obiektów inżynieryjnych i 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Dla zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym powstały bezkolizyjne skrzyżowania, m.in. wiadukty kolejowe w Miasteczku Śląskim nad drogą DW 908, nad autostradą A1 oraz w Pyrzowicach nad drogą DW 913. Wybudowano nowe przejścia podziemne w stacjach Pyrzowice Lotnisko i Siewierz” – czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu na całej linii. Wartość zadania „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł. Projekt jest dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024