Jednym z kluczowych wydarzeń branżowych poświęconych tej tematyce jest panel dyskusyjny “Recykling w przemyśle motoryzacyjnym“, który odbędzie się podczas Forum Recyklingu 2024 w Poznaniu, 14 października. W panelu wezmą udział eksperci z różnych dziedzin związanych z recyklingiem i przemysłem motoryzacyjnym, w tym m.in. Adam Małyszko (prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS), Daniel Chojnacki (partner i szef zespołu ochrony środowiska, Domański Zakrzewski Palinka), Andrzej Kubik (wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Recyklerów Opon), Mateusz Stańczyk (Polskie Stowarzyszenie Recyklerów Opon, SMM Legal) oraz Kamil Kulesza (prezes ECO-Cars sp. z o.o.). Moderatorem spotkania będzie prof. dr hab. Agnieszka Merkisz-Guranowska, Dyrektor Instytutu Transportu na Politechnice Poznańskiej.
Wykorzystanie recyklatów w automotive
Coraz większa liczba producentów samochodów inwestuje w technologie umożliwiające wykorzystanie recyklatów w procesach produkcyjnych. Odpady plastikowe, metalowe, a nawet tekstylne znajdują zastosowanie przy produkcji nowych pojazdów. Przykładowo, plastikowe elementy wnętrz samochodów, takie jak panele drzwiowe czy konsola centralna, coraz częściej produkowane są z materiałów pochodzących z recyklingu. Takie podejście pozwala na zmniejszenie zużycia surowców pierwotnych i ograniczenie emisji CO2 związanej z ich wydobyciem oraz obróbką.
Przemysł motoryzacyjny, choć na pierwszy rzut oka kojarzony głównie z metalem i elektroniką, intensywnie wykorzystuje również materiały włókiennicze, które są kluczowe w produkcji współczesnych samochodów. Każdy pojazd zawiera aż do 13 różnych typów polimerów, z czego około 66% stanowią trzy podstawowe: polipropylen, poliuretan oraz polichlorek winylu (PVC). W tym kontekście poliuretany zasługują na szczególną uwagę – te syntetyczne polimery, będące owocem zaawansowanych procesów chemicznych, stanowią prawie 8% światowej produkcji tworzyw sztucznych. Dlaczego są tak istotne? Bo to właśnie ich wszechstronne właściwości decydują o szerokim zastosowaniu w motoryzacji. Dwa główne rodzaje pianek poliuretanowych – sztywne i elastyczne – odgrywają kluczową rolę: elastyczne, z powodzeniem stosowane w produkcji siedzeń samochodowych, oraz sztywne, nieocenione w izolacjach zarówno w motoryzacji, jak i budownictwie
Wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych
Jednym z wyzwań przemysłu motoryzacyjnego jest maksymalne zagospodarowanie odpadów poprodukcyjnych, które powstają na różnych etapach produkcji pojazdów. W ramach GOZ, odpady te mogą być przetwarzane i ponownie wykorzystywane, np. w produkcji komponentów, co znacząco zmniejsza potrzebę wydobycia nowych surowców. Przykładem może być stal pochodząca z odpadów produkcyjnych, która po przetworzeniu wraca do produkcji nowych elementów samochodowych.
Demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji
Jednym z kluczowych tematów, które zostaną poruszone podczas panelu, jest demontaż pojazdów wycofanych z eksploatacji. Pojazdy te, po zakończeniu okresu użytkowania, stają się cennym źródłem surowców wtórnych, które mogą być ponownie wprowadzone do obiegu. Demontaż i odpowiednia segregacja materiałów, takich jak metale, tworzywa sztuczne czy szkło, pozwalają na ich ponowne wykorzystanie w procesie produkcyjnym. W ten sposób ogranicza się nie tylko ilość odpadów, ale także potrzebę eksploatacji nowych surowców naturalnych.
Prof. Agnieszka Merkisz-Guranowska, zapraszając na panel, podkreśliła wagę tego zagadnienia: – Szanowni Państwo, serdecznie zapraszam do udziału w panelu dyskusyjnym Recykling w Przemyśle Motoryzacyjnym, który odbędzie się w ramach Forum Recyklingu, organizowanego w poniedziałek, 14 października o godzinie 15.50 w Poznaniu. W trakcie panelu, razem z ekspertami z branży recyklingu, będziemy rozmawiać o gospodarce o obiegu zamkniętym w sektorze automotive. W szczególności poruszymy takie zagadnienia jak demontaż pojazdów, zagospodarowanie odpadów i również wykorzystanie, zwłaszcza w kontekście regeneracji części i podzespołów. Co istotne, wszystko to będzie się odbywało w kontekście zmian legislacyjnych, które nastąpią w najbliższym czasie w kontekście właśnie recyklingu pojazdów. Obecnie obowiązująca dyrektywa o pojazdach wycofanych z eksploatacji zostanie zastąpiona rozporządzeniem, które ma na celu poprawę wykorzystania, czy efektywniejsze wykorzystanie zasobów, również zagospodarowanie odpadów w trakcie całego cyklu życia pojazdów.
Odpady źródłem nowych materiałów i surowców
Odpady motoryzacyjne, które powstają zarówno na etapie produkcji, jak i po zakończeniu eksploatacji pojazdów, stają się cennym źródłem materiałów do dalszej produkcji. Recykling elementów takich jak akumulatory, opony, a nawet elektronika samochodowa, umożliwia odzyskanie cennych surowców. Nowoczesne technologie pozwalają na efektywne przetwarzanie tych materiałów i ich ponowne wykorzystanie, co z kolei prowadzi do ograniczenia zużycia surowców pierwotnych.
Przemysł motoryzacyjny znajduje się w kluczowym momencie zmian, które wymuszają na nim dostosowanie się do wymogów zrównoważonego rozwoju. Recykling, wykorzystanie odpadów poprodukcyjnych i surowców wtórnych to jedne z najważniejszych narzędzi, które mogą pomóc w osiągnięciu tego celu. Forum Recyklingu 2024 w Poznaniu, z panelem “Recykling w przemyśle motoryzacyjnym”, stanowi doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i dyskusji na temat przyszłości motoryzacji w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym.
Komentarze (0)