Kędzierzyńska spółka Grupy Azoty ZAK zawarła umowę z generalnym wykonawcą Laboratorium Paliw Alternatywnych. Inwestycja jest elementem realizacji Strategii Grupy Azoty na lata 2021-2030, w tym projektu Zielone Azoty, którego założeniem jest aktywność Grupy Azoty w rozwoju europejskiego rynku wodorowego. Zakończenie budowy obiektu nastąpi w 2023 r.
Laboratorium analityki wodoru
W zakresie umowy z generalnym wykonawcą, opiewającej na kwotę 19,5 mln zł, mieści się budowa laboratorium o powierzchni użytkowej ponad 900 m kw. W obiekcie, obok laboratorium analityki wodoru z pracownią fizykochemiczną, powstanie również pracownia analiz metali oraz niezbędne zaplecze dla obu działów.
– Laboratorium Paliw Alternatywnych to kolejny projekt realizowany w ramach ogłoszonej w zeszłym roku strategii Grupy Azoty do roku 2030, w tym naszego sztandarowego projektu Zielone Azoty. Rozwój technologii wodorowych jest jednym z kluczowych procesów umożliwiających przeprowadzenie procesu transformacji gospodarki w kierunku nisko- i zeroemisyjnym, dlatego Grupa Azoty chce aktywnie w nim uczestniczyć – stwierdził prezes Grupy Azoty Tomasz Hinc.
– Utworzenie Laboratorium Paliw Alternatywnych pozwoli nam na rozpoczęcie działalności w zakresie oznaczania jakości wodoru, przeznaczonego do stosowania w ogniwach paliwowych. To ważny z biznesowego punktu widzenia projekt dla całej Grupy Kapitałowej Grupa Azoty, która jest największym producentem wodoru w Polsce – podkreślił prezes Grupy Azoty ZAK Paweł Stańczyk.
Grupa Azoty zakłada, że biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój gospodarki wodorowej w Polsce, laboratorium będzie stanowiło istotny element tego procesu.
“Obecnie w Europie jest niewiele laboratoriów wykonujących analizy czystości wodoru. Nasze laboratorium będzie pierwszym w tej części Europy, a wykonywanie kompleksowych analiz wodoru dla automotive będzie kluczowym działaniem dopuszczającym paliwo do użytku. Tym samym stanie się ważnym ogniwem w rozwoju gospodarki wodorowej” – twierdził Grupa.
Wykorzystania technologii wodorowych w transporcie
Grupy Azoty współpracuje już z Toyota Motor Poland w zakresie wykorzystania technologii wodorowych w transporcie. Transport odgrywa istotną role wewnątrz grupy kapitałowej, której spółki znajdują się w różnych częściach Polski: w Tarnowie, w Policach, w Puławach, w Kędzierzynie-Koźlu.
“Współpraca z Toyota Motor Poland jest realizowana w ramach Dolnośląskiej Doliny Wodorowej” – informowała spółka w marcu.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami wiceprezesa Grupy Azoty Puławy Grzegorza Kądzielawskiego spółka prowadzi intensywne prace, by wykorzystywać wodór w procesach logistycznych w grupie w transporcie kołowym, rzecznym, kolejowym. Chodzi też o współpracę z samorządami w ramach projektów dotyczących zielonego transportu.
Grupa Azoty to nie tylko największy w Polsce producent wodoru, ale też nawozów azotowych i wieloskładnikowych oraz istotny gracz na rynku produkcji tworzyw sztucznych i chemikaliów.
Komentarze (0)