Krakowska uchwała krajobrazowa, która wprowadziła regulacje dotyczące rozmieszczania reklam w mieście, zajęła I miejsce w konkursie o Polską Nagrodę Krajobrazową, organizowanym przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
Efekty uchwały krajobrazowej
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podkreślił, że niemal na każdym kroku widać, jak uchwała ta odmieniła wygląd ulic Krakowa. “Ta zmiana doceniana jest przez mieszkańców. Serdecznie dziękuję i gratuluję raz jeszcze wszystkim zaangażowanym w jej powstanie i przyjęcie” – powiedział prezydent.
Teraz Kraków weźmie udział w konkursie o Nagrodę Krajobrazową Rady Europy.
Raport NIK: Miasta wciąż nie radzą sobie z nielegalnymi reklamami w przestrzeni publicznej
Uporządkowanie reklamowego bałaganu
Uchwała krajobrazowa precyzuje zasady umieszczania m.in. słupów ogłoszeniowych, billboardów i reklam wielkopowierzchniowych oraz grodzenia osiedli mieszkaniowych. Zgodnie z nią Kraków został podzielony na trzy strefy, a strefa trzecia dodatkowo na trzy podobszary – Stare Miasto, Nową Hutę i Śródmieście, gdzie ze względu na zabudowę zabytkową obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy.
Dokument określił m.in., że billboardy mogą mieć powierzchnię 12 lub 18 m kw., a wielkopowierzchniowe banery mogą wisieć na rusztowaniach w czasie prowadzenia robót budowlanych, ale nie dłużej niż przez 12 miesięcy i nie częściej niż co siedem lat. Uchwała wprowadziła zakaz grodzenia osiedli mieszkaniowych.
Każdy z nośników reklamowych wymaga złożenia wniosku o zamiarze jego zainstalowania albo o pozwolenie na budowę, które rozpatruje Wydział Architektury i Urbanistyki, a w przypadku zabytków także konserwator.
Komentarze (0)