Reklama

AD1A PTAK GARDEN WARSAW EXPO [19.11-19.12.24]

Idea smart w transporcie miejskim

Idea smart w transporcie miejskim
dr hab. Maciej Szymczak, prof. nadzw. UEP
03.02.2016, o godz. 12:24
czas czytania: około 9 minut
0

Koncentrując się na sferze fizycznej życia w mieście, związanej z przemieszczaniem się ludzi i rzeczy – idea smart odnosi się w szczególności do usług świadczonych przez infrastrukturę miasta i do jej elementów obejmujących m.in. drogi, miejsca postojowe, przystanki, terminale oraz urządzenia obsługi ruchu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1 Regionalne Leszno [05.11 – 25.11.2024]

Najważniejsze aspekty

Pośród najważniejszych obecnie rozwiązań w zakresie wdrażania idei smart w obszarze transportu miejskiego należy wymienić przede wszystkim:

  • wirtualne strefy detekcji ruchu jako metodę nieinwazyjną, wykorzystującą system kamer, opartą na analizie obrazu na bieżąco, która zapewnia szybkie reagowanie wobec bieżącej sytuacji ruchowej; wideodetekcja umożliwia wykrywanie nie tylko obecności pojazdów, ale także ich rodzajów (kategoryzacja ruchu), detekcję kierunku ich ruchu, detekcję sytuacji awaryjnych (np. wypadki) oraz pomiar kolejek pojazdów na poszczególnych wlotach; to wszystko pozwala na budowę bardzo zaawansowanych, inteligentnych systemów sterowania ruchem, które umożliwiają dynamiczną reorganizację ruchu w obliczu stopnia zatłoczenia, pory dnia, dni wolnych od pracy, imprez masowych, remontów i robót drogowych czy różnego typu nieprzewidzianych zdarzeń,
  • automatyczną identyfikację pojazdów, która umożliwia pobieranie opłat za przejazd danym odcinkiem drogi przez wybrany element infrastruktury (most, tunel itp.) czy za wjazd do centrum miasta bez zatrzymywania pojazdów; w systemach tego typu stosuje się zmienne opłaty w zależności od dnia tygodnia, pory dnia i rodzaju pojazdu (aby złagodzić szczyty komunikacyjne i/lub zniechęcić konkretnych użytkowników do korzystania); automatyczna identyfikacja pojazdów jest także narzędziem selektywnego monitoringu ruchu, np. pojazdów transportu zbiorowego czy pojazdów ciężarowych,
  • platformy car pooling i car sharing, w których technologia teleinformatyczna ułatwia kojarzenie kierowców (właścicieli pojazdów) z pasażerami (dojeżdżającymi) w czasie rzeczywistym oraz tworzenie systemów współużytkowania pojazdów (wynajmu krótkoterminowego); w tym drugim przypadku należy upatrywać szansy na szybsze wprowadzenie do miast pojazdów elektrycznych i autonomicznych,
  • systemy zarządzania miejscami parkingowymi, które polegają nie tylko na detekcji miejsc zajętych i wolnych oraz umieszczaniu informacji o tym na mapach, ale również na wspieraniu wynajmu krótkoterminowego prywatnych miejsc postojowych (na ulicach, podwórkach, w garażach) za pośrednictwem aplikacji mobilnych; podobnie jak platformy car pooling i car sharing umożliwiają one tworzenie wspólnej puli zasobów, z których może korzystać szeroka grupa osób; systemy takie mogą być także dedykowane pojazdom dostawczym i ciężarowym,
  • elektroniczne bilety uprawniające do przejazdów środkami transportu zbiorowego dowolnego typu (najlepiej w systemie aglomeracyjnym) w postaci kart inteligentnych (smart card) z funkcją prepaid i funkcją płatności zbliżeniowych (PayPass); przy okazji są one doskonałym źródłem danych na temat struktury mobilności mieszkańców aglomeracji,
  • śledzenie pojazdów transportu zbiorowego, do czego wykorzystać można znaczniki RFID, wideodetekcję czy nawigację satelitarną, które są podstawą świadczenia dodatkowych usług dla podróżnych (informacja o spóźnieniu, wizualizacja bieżącego położenia środka transportu) poprzez tablice o zmiennej treści, usługę SMS/MMS czy stronę internetową,
  • detekcja pasażerów za pomocą systemu kamer, które odnotowują, kto, kiedy i z jakim bagażem wsiadł/wysiadł z pojazdu; pozyskane w ten sposób dane służą do dostosowywania taryfy przewozowej, rozkładu jazdy i układu linii komunikacyjnych do potrzeb podróżnych.

Dwa ostatnie rozwiązania wykazują również ogromny potencjał w obszarze nadzoru nad transportem zbiorowym i zapewniania bezpieczeństwa.

Wymienione wyżej rozwiązania są powszechnie wdrażane do miast. Także w Polsce spotykamy się z coraz bardziej zaawansowanymi rozwiązaniami tego typu. Trafiają one do coraz mniejszych miast, w których idea smart uzyskuje potencjał szybszej i nawet pełniejszej realizacji, bo odpowiednie działania rozpoczęto na wcześniejszym stadium rozwoju miasta.

Realizowane projekty

Istnieje bardzo dużo projektów w obszarze inteligentnego transportu realizowanych na wielką i mniejszą skalę. Warto skupić się tutaj na bardziej szczegółowych projektach, choć w większości są one częścią składową dużych inicjatyw typu smart city. Projekt Mobypark realizowany jest od 2012 r, a w 2014 r. uruchomiono usługę wynajmu miejsc parkingowych, która dziś obecna jest w 16 miastach w Europie. Jak pokazują badania, dostępna przestrzeń parkingowa w Europie to tylko ok. 40% wszystkich miejsc parkingowych, a każda podróż w mieście pochłania nawet 20 minut na znalezienie miejsca parkingowego. W Polsce na podobnej zasadzie działa serwis iParkomat. Z kolei projekt European Bus System of the Future realizowany w Bremerhaven ma na celu stworzenie systemu śledzenia ruchu autobusów (na razie na pilotowej linii). System wykorzystuje terminale zamontowane na przystankach oraz łączność bezprzewodową z autobusami, co pozwala zwizualizować ruch autobusów w czasie rzeczywistym. Pasażer może zbliżeniowo pobrać te informacje poprzez terminal przystankowy na swoje urządzenie mobilne. Public Transport Planner to część projektu Smart Cities Pilot – realizowanego w Groningen, który ma owocować powstaniem mobilnej aplikacji, przekazującej użytkownikowi rzeczywistą informację o transporcie zbiorowym. Najważniejsze w tym projekcie jest jednak opracowanie interfejsu programistycznego API (Application Programming Interface) pomiędzy systemem dyspozytorskim a aplikacją mobilną, który będzie można wykorzystywać także w innych miastach. W Groningen wszystkie autobusy mają już na pokładzie odbiorniki GPS. Podobne rozwiązanie przygotowują Wrocław i Poznań – w tym drugim przypadku na bazie usługi SMS. Żeby nie ograniczać się tylko do transportu pasażerskiego, warto wspomnieć o Underground Automated Waste Conveying. To wspólna nazwa wielu projektów realizowanych na świecie przede wszystkim w odniesieniu do nowo projektowanych dzielnic mieszkalnych, osiedli i kompleksów biurowych. Pneumatyczne kosze na śmieci zasysają zawartość, która następnie transportowana jest rurociągami do sortowni. Projekty takie realizowane są w Helsinkach, Barcelonie, Hongkongu i Seulu. To bardzo drogie rozwiązanie, które przynosi korzyści ekonomiczne jedynie w długim okresie, ale przy okazji pozwala ograniczyć wiele uciążliwości związanych z tego typu przewozami w mieście.

W obliczu rozwiązań dla transportu w kontekście smart city warto wspomnieć o bardzo wyraźnej ostatnio tendencji, która jest udziałem przedsiębiorstw handlowych, a która może mieć niebagatelny wpływ na transport w mieście. Dotyczy ona rozwiązań w zakresie logistyki dystrybucji i przemieszczania dóbr na ostatnim odcinku, co związane jest z obsługą klienta. Została ona nazwana smart convenience i choć ma różne odsłony, wszystkie polegają na wykorzystaniu ICT. Jedna z realizacji zakłada dokonywanie zakupów przez Internet (także z poziomu aplikacji mobilnej) lub w przestrzeni publicznej (np. na stacji metra czy dworcu przesiadkowym), po drodze. Odbiór zakupów odbywa się osobiście w sieci wyznaczonych punktów odbioru lub sklep dostarcza produkty pod wskazany adres. Taką usługę (zwaną click & collect) uruchomiło już wielu znanych detalistów na świecie (Auchan, Billa, E.Leclerc, HomePlus, Tesco), a w Polsce, jak na razie, E.Leclerc (od 2014 r. w wybranych miastach), a także okresowo Frisco.pl w Warszawie oraz Piotr i Paweł w Poznaniu (zakończone projekty pilotażowe). Przy odpowiedniej skali zainteresowania klientów pozwoli to ograniczyć ruch w mieście związany z dokonywaniem zakupów przez mieszkańców. Choć są to projekty inicjowane przez biznes i służące zwiększaniu zysku, warto, aby zyskały przychylność samorządów ze względu na swój potencjał po stronie efektów dla transportu w mieście.

Źródła

  1. Neirotti P., De Marco A., Cagliano A.C., Mangano G., Scorrano F.: Current Trends in Smart City Initiatives: Some Stylised Facts, „Cities”2014, 38, s. 25-36.
  2. Richards B.: Future Transport in Cities. Taylor & Francis. Londyn 2012.
  3. Townsend A.M.: Smart Cities: Big Data, Civic Hackers, and the Quest for a New Utopia. W. Norton & Company. Nowy Jork 2013.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024