Katowice zbudują velostradę

Katowice zbudują velostradę
Bartłomiej Leśniewski
13.12.2023, o godz. 15:22
czas czytania: około 3 minut
0

Dziesięć ofert otrzymała spółka Katowickie Inwestycje prowadząca przetarg na budowę pierwszego w Katowicach odcinka velostrady - drogi rowerowej o podwyższonym standardzie z infrastrukturą dla pieszych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Droga połączy dwie dzielnice: Brynów i Giszowiec; a docelowo Katowice z Mysłowicami.

Oferty

Zgodnie z informacjami na platformie zamówień tej miejskiej spółki, przy budżecie zamówienia 17,2 mln zł brutto zgłosiło się dziesięciu oferentów z cenami w zakresie: 11,5-19,5 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył katowicki Drogopol; kolejne firma Romus (12,8 mln zł), Instbud (13,1 mln zł) i Eurovia Polska (13,4 mln zł).

W przetargu pod nazwą „Wykonanie robót budowlanych polegających na budowie drogi dla rowerów dla połączenia dzielnicy Katowice – Giszowiec z obszarem Katowickiego Parku Leśnego w ramach zadania inwestycyjnego pn.: +Katowicka Infrastruktura Rowerowa – Velostrada+” wyłoniony ma zostać wykonawca (w ciągu roku) prawie 4,4 km nowej infrastruktury rowerowej.

Patrząc od Giszowca, odcinek będzie rozpoczynał się w rejonie ul. Kolistej, zostanie przeprowadzony pod trasą DK86 i śladem dawnej linii kolei piaskowej. Połączy się z ul. Francuską i terenami w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla. Dalej velostradą będzie można dostać się do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Część sieci aglomeracyjnej

Pierwszy odcinek velostrady w Katowicach będzie spełniał standardy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, która przygotowała założenia metropolitalnych velostrad. Sama droga dla rowerów będzie miała szerokość 4 metrów. Obok powstanie szeroki na 2 metry chodnik, oddzielony od drogi 1,5-metrowym pasem zieleni (z wyjątkiem fragmentu od ul. Francuskiej do ul. Huberta). Droga będzie oświetlona, powstaną miejsca obsługi rowerzystów i licznik rowerowy na wysokości ul. Francuskiej.

Trasa umożliwi bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z którego istniejącymi połączeniami będzie można dojechać do Nikiszowca oraz Szopienic. Stanie się też zaczynem metropolitalnej velostrady nr 6, która połączy Katowice z Mysłowicami (to jedna z dwóch pierwszych velostrad dla których całego przebiegu powstają już zamówione przez GZM koncepcje techniczne).

Jak akcentują władze GZM, budowa velostrad to jedno ze strategicznych działań podejmowanych we współpracy z miastami Metropolii. Mają one pełnić głównie funkcję transportową, zapewniając bezpieczny przejazd do pracy, szkoły, instytucji w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Metropolitalne drogi rowerowe

Planowane przebiegi velostrad zostały wytyczone przez Metropolię we współpracy z miastami członkowskimi. Łącznie założono budowę 8 velostrad o długości ok. 120 km. Ten katalog nie jest zamknięty. Trwają ustalenia dotyczące kolejnych przebiegów.

Dla pierwszych z nich – z Sosnowca do Katowic oraz z Katowic do Mysłowic – Metropolia wykonała już czynności przygotowawczo-organizacyjne, m.in. pomagając miasto w wykupie gruntów, w tym po kolejach piaskowych, a także zamawiając przygotowanie koncepcji technicznych. Zamówione w lipcu – z 10-miesięcznym terminem – koncepcje obejmą odcinki o długości 5,8 oraz 4,7 km.

Cała velostrada nr 6 (Katowice-Mysłowice) będzie miała 9,1 km (koncepcja obejmuje 4,7 km) i rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła przez Giszowiec. Następnie w kierunku Mysłowic ma przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego.

W grudnia ub. roku GZM podpisała dwie pierwsze umowy dotyczące dofinansowania budowy velostrady Katowice – Mysłowice, realizowanej w ramach dużego projektu o nazwie Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych. Jedna z nich dotyczyła właśnie połączenia Brynowa z Giszowcem.

Głównym dokumentem, który określa zasady i tryb realizacji dróg rowerowych o funkcji transportowej i o znaczeniu ponadlokalnym określa “Ramowy program realizacji metropolitalnych dróg rowerowych w obszarze GZM”. Prócz budowy velostrad, jego celem jest wdrożenie wspólnego programu rozbudowy dróg rowerowych, dzięki któremu w GZM powstanie spójna sieć. Umożliwi to maksymalne wykorzystanie potencjału transportowego prowadzonych inwestycji rowerowych w poszczególnych gminach.

 

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024