Kiedy w Polsce przyspieszy rozwój stacji ładowania?

Kiedy w Polsce przyspieszy rozwój stacji ładowania?
Cza
14.12.2023, o godz. 15:14
czas czytania: około 3 minut
0

Ponad 33 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych może funkcjonować w Polsce już za dwa lata. To niemal 6-razy więcej niż obecnie. Aby tak się stało, konieczne jest pilne wprowadzenie zmian regulacyjnych – wynika z najnowszego wydania raportu PSPA „Polish EV Outlook 2023”. W przeciwnym wypadku liczba ładowarek będzie aż o 1/3 niższa niż w scenariuszu optymistycznym.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

–  W ramach sieci 13 wiodących operatorów funkcjonuje 70 proc. wszystkich, ogólnodostępnych ładowarek w Polsce. Numerem jeden – z udziałem 19 proc. – pod koniec I połowy 2023 r. była firma GreenWay Polska. Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz EV+. W Polsce powstaje coraz więcej hubów ładowania. Udział lokalizacji, w których funkcjonują co najmniej dwie, ogólnodostępne stacje ładowania wynosi ponad 29 proc. Co najmniej trzy ładowarki funkcjonują w ok. co dziesiątej lokalizacji – mówi Albert Kania z PSPA.

Najlepiej na Mazowszu, najgorszej w świętokrzyskim

Większych zmian względem 2022 r. nie odnotowano w czołówce producentów najpopularniejszych stacji DC. Należą do nich Delta, Ekoenergetyka oraz Efacec. Niemal 60 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonuje w 37 miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Liderem jest Warszawa, a następnie Gdańsk, Katowice, Kraków i Szczecin.

– Najmniej problemów ze znalezieniem punktu ładowania powinniśmy mieć w województwie mazowieckim, którego udział w polskiej sieci infrastruktury wynosi ponad 17 proc. Kolejne miejsca w tym rankingu zajmują województwa śląskie (13,1 proc.) i pomorskie (9,8 proc.). Najniższy udział punktów odnotowano w województwie świętokrzyskim (1,1 proc.), lubelskim (1,8 proc.) oraz lubuskim i podlaskim (po 2 proc.). Względnie wolne tempo rozbudowy infrastruktury dobrze obrazują dane dotyczące wypełnienia obowiązków w zakresie minimalnej liczby punktów, przewidzianych w Ustawie o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych. Termin realizacji tych wymogów upłynął w marcu 2021 r. W ok. dwa lata później ustawowe cele wypełniło zaledwie 10 z 37 zobowiązanych samorządów – mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Korytarze transportowe

Wg „Polish EV Outlook”, w I połowie 2023 r. wzdłuż polskiego odcinka sieci TEN-T przybyło zaledwie 31 ładowarek, a więc tempo rozbudowy takich urządzeń trudno uznać za satysfakcjonujące. Najpopularniejszą lokalizacją stacji ładowania pozostają publiczne parkingi (z udziałem 42 proc.). W dalszej kolejności są to centra handlowe (17 proc.), hotele (16 proc.) oraz stacje paliw (10 proc.). Możliwość bezpłatnego ładowania na stacjach ogólnodostępnych to w 2023 r. bardzo rzadka sytuacja. Dotyczy zaledwie 8 proc. wszystkich ładowarek. Dla kontrastu zdecydowana większość stacji w Polsce (94 proc.) jest otwarta całodobowo.

– Z miesiąca na miesiąc coraz bardziej domyka się okno czasowe, w którym można wprowadzić postulowane od długiego czasu zmiany pod kątem realizacji wymogów AFIR wyznaczonych na rok 2025. Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, by tę sytuację zmienić. W rezultacie prognozy w najnowszej wersji „Polish EV Outlook” są mniej optymistyczne niż w ostatnim wydaniu naszego raportu. Szacujemy, że pod warunkiem uwzględnienia postulatów wypracowanych przez branżę w ramach projektu „Biała Księga Nowej Mobilności” za ok. 2 lata w Polsce może funkcjonować 32,6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Kontunuowanie dotychczasowego, biernego kursu przez organy publiczne sprawi, że będzie ich o prawie 1/3 mniej, co stawia pod znakiem zapytania rozwój całego sektora zeroemisyjnego transportu w Polsce – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ABRYS new [webinaria od 13.06.23]_AD1a

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Energia i recykling
css.php
Copyright © 2024