Reklama

ad1a KUBOTA [03.03-02.04.25]

Koleje Dużych Prędkości Sieradz-Kalisz-Pleszew do decyzji RDOŚ

Koleje Dużych Prędkości Sieradz-Kalisz-Pleszew do decyzji RDOŚ
ZM/PAP
07.02.2025, o godz. 15:53
czas czytania: około 3 minut
0

Spółka CPK złożyła w piątek wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem – poinformował w piątek na konferencji wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Dodał, że chodzi o 74-kilometrowy fragment linii.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

ad1B Kubota [04.03-31.03.25]

– Dzisiaj do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem – poinformował wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.Przypomniał, że dwa miesiące temu został złożony wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania. Oba te fragmenty linii mają być oddane do użytku w 2035 r. Jak doprecyzowała spółka CPK, fragmenty te są elementami projektowanej 480-kilometrowej linii “Y”, która połączy Warszawę, port lotniczy CPK, Łódź, Poznań oraz Wrocław i będzie elementem transeuropejskiej sieć transportowej TEN-T.

Beneficjenci nowej infrastruktury

– Planujemy rozpoczęcie robót budowlanych w I kwartale w 2028 roku (…) dla odcinka Sieradz-Poznań. Osobno jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla przebiegu Kolei Dużych Prędkości w rejonie Kalisza – wyjaśnił Lasek. Dodał, że planowana data złożenia tego wniosku to IV kwartał 2025 r., a rozpoczęcia robót budowlanych – I kwartał 2028 r.

Jego zdaniem Kalisz jest miastem, które najwięcej zyska, jeśli chodzi o położenie na trasie KDP. – Nasze analizy wskazują, że liczba pasażerów w Kaliszu wzrośnie do 2050 r. o 420 proc., liczba pasażerów w Sieradzu o 154 proc., a np. w Grudziądzu o 219 proc. – przekazał pełnomocnik rządu ds. CPK. Powtórzył, że program inwestycyjny CPK nie zakłada wykluczenia mniejszych miejscowości, a wręcz przeciwnie. Wszystkie te miejscowości będą beneficjentami nowej infrastruktury – dodał.

Ponad 300 km/h pociągiem

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak ocenił, że CPK nie różni się od setek dużych, wielomiliardowych projektów, realizowanych w innych krajach w Europie i na świecie.

– Chcemy, żeby projekt CPK wpisywał się w spójną sieć kolejową. Naśladujemy tych, którzy zrealizowali tego typu plany, albo cały czas je realizują, doskonalą i tworzą najlepsze koleje w Europie” – tłumaczył. Jego zdaniem “niedoścignionym wzorem są Szwajcarzy”, a “bardzo dobrym” – Austriacy.

Założono, że pociągi kursujące linią “Y” – zgodnie z parametrami Kolei Dużych Prędkości – będą mogły jeździć z prędkością 300-320 km/h.

Piotr Rachwalski z zarządu CPK, odpowiedzialny za komponent kolejowy w spółce przekazał, że zwiększenie prędkości pociągów do 300-320 km/h przełożyłoby się na wzrost dobowej liczby pasażerów o ponad 10 proc., czyli o ok. 3 tys. osób. To mniej więcej połowa liczby pasażerów, podróżujących obecnie pociągami między Poznaniem a Warszawą.

34 miliony pasażerów rocznie 

Jak powiedział prezes CPK Filip Czernicki, urealniony harmonogram dotyczący CPK zakłada oddanie do końca 2032 r. odcinka KDP między Łodzią i Warszawą. Do 2035 r. zostaną oddane również fragmenty trasy KDP z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Jak stwierdził, jest to harmonogram ambitny, ale możliwy do wykonania w terminie do końca 2032 roku.

Przypomniał, że na inwestycje kolejowe w ramach CPK przewidziano 76,8 mld zł, podczas gdy na sfinansowanie całego programu CPK – 131,7 mld. – Finansowanie, które już otrzymaliśmy, to jest (…) 560 mln na poszczególne odcinki, jeśli chodzi o prace przedprojektowe i projektowe. To są wszystko środki unijne, one też wspierają ten projekt – dodał Czernicki.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Udostępnij ten artykuł:

Reklama

ad1a forum komunikacji [26.02-14.04.25]

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1b podmioty zwolnione [12.02-26.03.25]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2025