Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 8 Ustawy o odpadach fakt powstania awarii BDO powinien być przez administratora zamieszczony na jego stronie BiP oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.
Awarie BDO? Oficjalnie ich nie było i nie ma
Przepis zawiera jednak zastrzeżenie „o ile jest to technicznie możliwe”, więc daje administratorowi niejako furtkę, aby o tych awariach nie informować. Informacja o terminie trwania awarii jest tu kluczowa, gdyż przepisy ww. ustawy w jasny sposób określają obowiązki przekazujących w trakcie awarii BDO.
W czasie trwania awarii zgodnie z przepisami należy sporządzać papierowe Karty Przekazania Odpadów, które należy wprowadzić do systemu BDO niezwłocznie po ustaniu awarii jednak nie później niż w ciągu 30 dni. Niedopełnienie tego obowiązku jest zagrożone wysokimi karami nawet do miliona złotych.
Od czasu uruchomienia systemu BDO awarii w praktyce było bardzo dużo, jednak nigdy żadna z nich nie została zakomunikowana przez administratora BDO. Przyczyna jest oczywista, dopóki nie będzie można uzupełniać kart z datą historyczną, dopóty nie będziemy mieli oficjalnej awarii.
Aby nie ryzykować naliczania kar, użytkownicy wstrzymują działalność
W tych okolicznościach sytuacja dla użytkowników systemu BDO jest bardzo trudna. Praktycznie, aby nie ryzykować naliczenia kar, wstrzymują swoją działalność do czasu wznowienia pracy BDO. Nie mogąc korzystać z BDO nie stosują kart papierowych, gdyż nie ma komunikatu o awarii BDO. Co więcej administrator BDO jeszcze nigdy nie przyznał się po fakcie, że awaria w ogóle wystąpiła.
Aktualizacje BDO a API
Kolejnym problemem są aktualizacje BDO. Administrator nie informuje jakie są plany odnośnie aktualizacji ani czego one dotyczą. Zgodnie z powszechnie przyjętymi zasadami dotyczącymi systemów informatycznych ich administratorzy powinni prowadzić jawną ewidencję wprowadzanych zmian i informować o nich z odpowiednim wyprzedzeniem. W przypadku BDO sprawa jest o tyle wrażliwa, że bezpośrednio z systemu korzystają wyłącznie mniejsze firmy, z mniejszą liczbą operacji wymagających rejestracji w BDO. Pozostałe firmy pracują na wewnętrznych systemach ewidencyjnych, które są zintegrowane z BDO za pośrednictwem narzędzia nazywanego API BDO. W krótkiej historii BDO mieliśmy wielokrotnie do czynienia z takimi aktualizacjami BDO, które wymagały natychmiastowych zmian w systemach zintegrowanych z BDO. Brak informacji o planowanych zmianach i co gorsze brak odpowiednich testów, jak kolejna integracja wpływa na funkcjonowanie API BDO, niejednokrotnie powodowały przestoje w firmach zobowiązanych do prowadzenia ewidencji odpadowej. Administrator BDO nie ponosi żadnej odpowiedzialności, w tym także finansowej, za straty poniesione przez integratorów.
Jak sobie radzić w czasie awarii BDO?
Dzisiaj najpilniejszym tematem jest oczywiście znalezienie odpowiedzi jak sobie radzić w przypadku awarii BDO, która wg administratora w ogóle nie wystąpiła. Jednak oczekiwania wobec administratora systemu rządowego, opłacanego z naszych podatków, są szersze i nie dotyczą tylko jego stosunku do awarii. Administrator powinien stworzyć i zamieścić na stronie BDO jawną roadmapę dalszej rozbudowy systemu wraz z harmonogramem jej wdrażania, która to roadmapa powinna być aktualizowana i rozliczana również w sposób jawny. Ponadto, jak wiemy z doświadczenia, obecny administrator jest głuchy na wszelkie zgłoszenia źle funkcjonujących obszarów BDO lub na prośby o ich choć częściowe usprawnienie. Jedyna odpowiedź jaką usłyszymy, to że Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie złożyło takiego zapotrzebowania, ale czy Ministerstwo ma pojęcie, jak żmudną pracą jest korzystanie z BDO i jak wiele miejsc wymaga optymalizacji?
Akademia BDO dla każdego online już 31 sierpnia
Sprawdź program szkolenia na akademiabdo.abrys.pl
Zobacz również:
BDO 2022 – aktualna lista kodów odpadów. Wybór kodu w 3 krokach
Komentarze (0)