Ledwie branża wodociągowo-kanalizacyjna zdążyła ochłonąć po wakacyjnej zmianie tych przepisów ustawy branżowej (9 sierpnia br. weszły w życie przepisy Ustawy z 7 lipca 2022 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw), które dotyczą wieloletnich planów rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, a już na legislacyjnym horyzoncie pojawiło się widmo kolejnych zmian związanych z konieczną transpozycją do rodzimego systemu przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (dalej: dyrektywa).

Biorąc pod uwagę fakt, iż przepisy dyrektywy muszą zostać implementowane przez państwa członkowskie Unii Europejskiej do 12 stycznia 2023 r., truizmem jest stwierdzenie, iż najbliższe trzy miesiące zapowiadają się niezwykle intensywnie pod kątem prac związanych z inkorporacją regulacji zawartych w dyrektywie. Biorąc ten stan rzeczy pod uwagę, warto już teraz przyjrzeć się węzłowym rozwiązaniom zawartym w projekcie ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (dalej: projekt; wersja z 5 sierpnia br.), tak aby pomimo bieżącego zmagania się z problemami dotykającymi branżę nie umknęły uwadze wyzwania związane z nieuchronną zmianą przepisów...