Reklama

ad1a regionalne Radomsko [31.10 – 2.12.2024]

Lepsze połączenie kolejowe Trójmiasta z Pojezierzem Kaszubskim

Lepsze połączenie kolejowe Trójmiasta z Pojezierzem Kaszubskim
Bartłomiej Leśniewski
11.01.2024, o godz. 13:40
czas czytania: około 2 minut
0

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły ponowne postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac związanych z modernizacją i rozbudową infrastruktury kolejowej na prowadzących w głąb Kaszub linii Kościerzyna - Somonino i Somonino – Kartuzy.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD1B BDO zamknięcie roku [14.10-22.11.24]

Jak czytamy w komunikacie PKP PLK roboty realizowane będą w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, etap I”.

Dlaczego ponowny przetarg

Poprzedni przetarg na to zadanie został unieważniony pod koniec października ub. roku ze względu na błędy w dokumentach udostępnionych w trakcie procedury przetargowej, które nie były możliwe do zidentyfikowania oraz poprawienia na wcześniejszych etapach przetargu. „Nieprawidłowości w dokumentacji zostały naprawione, co umożliwiło ponowne ogłoszenie postępowania” – zapewnia PKP PLK.

Dobudowa drugiego toru

W zakres prac wchodzi modernizacja 27 km linii kolejowej nr 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino wraz z dobudową drugiego toru, która zwiększy przepustowość linii, oraz 8 km linii nr 214 Somonino – Kartuzy, co umożliwi powrót pociągów na tę trasę i bezpośrednie połączenie Kościerzyny z Kartuzami. Linie zostaną zelektryfikowane. Prace obejmą także ponad 70 obiektów inżynieryjnych – mosty, wiadukty i przepusty. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewni przebudowa systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budowa LCS Kościerzyna i nowej nastawni w Somoninie.

„Mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei. Przebudowane zostaną stacje i przystanki na linii nr 201 – Kościerzyna, Skorzewo, Gołubie Kaszubskie, Krzeszna, Wieżyca, Sławki i Somonino. Dostęp do kolei zwiększy się dzięki budowie nowego przystanku Somonino Bernardyno na linii nr 214” – zapewnia PKP PLK.

Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Z wyższych konstrukcji łatwiej będzie można wejść do pociągów.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na linii nr 201 pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), na linii nr 214 z prędkością do 120 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Zakończenie wszystkich robót planowane jest w 2028 r.

Kierunek południe

Modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia poprawi komunikację Kaszub z Trójmiastem. W planach na przyszłość jest rozbudowa sieci połączeń z Bydgoszczą (czyli w kierunku południowym) w ramach alternatywnego połączenia kolejowego.

„Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty połączeń dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Realizacja zadania zapewni lepsze skomunikowanie kolei z innymi środkami transportu, a dobudowa torów oraz ich elektryfikacja poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych” – uważa PKP PLK.

Firma ma nadzieję, że Modernizacja linii nr 201 zapewni sprawną wymianę handlową i poprawę warunków przewozu towarów koleją w kierunku portów morskich w Gdańsku i Gdyni, co przełoży się na rozwój przemysłu w skali krajowej. Realizacja całego projektu została zaplanowana w ramach perspektywy finansowej do roku 2030.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

ad2 odpady budowlane [04.11-03.12.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024