Wprowadzenie systemu finansowania kosztów gospodarki odpadami komunalnymi z opłat pochodzących od mieszkańców miało w zamierzeniu ustawodawcy dać gminom skuteczne narzędzie do prowadzenia efektywnej polityki w tym obszarze. Doświadczenia ostatnich lat jasno pokazują, że jest to narzędzie niewystarczające. W wielu przypadkach gminy są zmuszone pokrywać koszty funkcjonowania tych systemów z innych dochodów, nierzadko zwiększając w tym celu poziom zadłużenia. Zjawisko to jest tym bardziej widoczne, im bardziej rosną koszty za zagospodarowanie odpadów, co jest odczuwalne w ostatnich latach.

System zbilansowany

Tymczasem założenia leżące u podstaw tzw. reformy śmieciowej, wprowadzonej w 2011 r. nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zakładały, że nowe, gminne systemy gospodarki odpadami komunalnymi będą systemami zbilansowanymi, gdzie wpływy do systemu będą równoważyć jego koszty. Przyjęte ww. nowelizacją nowe zapisy Ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (u.c.p.g.) wprowadziły regulacje prawne stanowiące, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ponoszone przez mieszkańców nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Co więcej, ustawodawca założył w pierwotnej wersji, że wpływy gmin z tytułu opłaty za zagospodarowanie odpadów komunalnych pokrywać powinny wydatki związane z rea...