Metro w Krakowie

Metro w Krakowie
KK/PAP
28.08.2024, o godz. 22:01
czas czytania: około 2 minut
0

Prezydent Krakowa planuje przyspieszenie budowy metra w mieście, priorytetowo traktując 6-kilometrowy centralny odcinek pierwszej linii wschód-zachód, którego koszt szacowany jest na 3 mld zł. Łącznie pierwsza linia z Bronowice - Nowa Huta ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Po stolicy będzie to drugie miasto w Polsce, w którym pojedzie metro.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski zadeklarował w środę, że poważnie podchodzi do planów budowy metra w mieście i chciałby ten proces zdynamizować. W pierwszym etapie miałaby powstać środkowa część pierwszej linii wschód–zachód o długości ok. 6 km i szacunkowym koszcie 3 mld zł.

Prezent Miszalski przedstawił informację o przygotowaniach do budowy krakowskiego metra podczas środowej sesji rady miasta. Jak przypomniał, prace ruszyły po referendum w 2014 roku, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra (55,11 proc. na tak). – Ten proces postępował nie tak dynamicznie, jak można było oczekiwać. Jak na 10 lat można było zrobić więcej – ocenił Miszalski. Przypomniał, że już w kampanii wyborczej deklarował, że budowa metra będzie jednym z priorytetów jego prezydentury. – Bardzo poważnie do tego podchodzę i chciałbym ten proces zdynamizować – zadeklarował prezydent. Według niego od początku jego kadencji podjęto szereg działań związanych z przygotowaniem inwestycji.

Rada konsultantów

Zapowiedział, że w najbliższych tygodniach powoła radę konsultacyjno-naukową budowy metra w Krakowie, złożoną ze specjalistów nie tylko krakowskich, ale też z całej Polski. – Chcemy bardzo mocno oprzeć się na doradcach, którzy są specjalistami – deklarował Miszalski i zapowiedział, że inwestycja szeroko i na bieżąco będzie konsultowana z mieszkańcami.Zastępca prezydenta Stanisław Mazur, który odpowiada za projekt budowy metra, zadeklarował podczas sesji, że “metro pojawi się szybko”; nie przedstawił dokładnego harmonogramu.

Bronowice – Nowa Huta

Według niego, w pierwszym etapie będzie realizowany środkowy ok. 6 km odcinek pierwszej linii wschód – zachód biegnący od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej. Decyzja środowiskowa, a także dokumentacja projektowa i decyzje realizacyjne dla tego fragmentu powinny zostać uzyskane do końca 2025 roku. W kolejnych etapach linia miała by zostać przedłużona na wschód – w kierunku Wzgórz Krzesławickich w Nowej Hucie oraz na zachód – w okolice ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Łącznie pierwsza linia ma mieć ok. 26 km długości i kosztować ok. 13 mld zł. Tabor ma kosztować ok. 1,5 mld zł.

Szacunkowy kosz realizacji pierwszego 6 km odcinka – wskazał Mazur – to około 3 mld zł, a jego finansowania ma pochodzić z budżetu państwa, środków unijnych i budżetu miasta. Według Mazura tempo budowy krakowskiego metra powinno być “poniżej średniej europejskiej”.

Wiceprezydent zapowiedział, że równolegle do prac nad pierwszą linią metra powinny się toczyć przygotowania do wytyczenia kolejnych dwóch jego odnóg.

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Aktualności
css.php
Copyright © 2024