Jak wskazał resort, kluczową rolę w zwiększaniu dostępności odgrywa ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która weszła w życie w 2019 roku, zobowiązując podmioty publiczne do zapewniania dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Celem ustawy jest poprawa warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby.
“Dostępność to nie dobro luksusowe, a prawo”
– Dzięki szeroko zakrojonym działaniom, jakie podjęliśmy wspólnie z ZUS, tematyka dostępności przestała być domeną nielicznego kręgu specjalistów czy organizacji pozarządowych współpracujących z osobami z niepełnosprawnościami – wskazała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, cytowana w komunikacie resortu.
Podkreśliła, że dostępność to nie dobro luksusowe, a prawo i cecha nowoczesnego społeczeństwa. – To bardzo ważny aspekt społeczeństwa otwartego, wrażliwego, dbającego o wszystkich swoich obywateli – zaznaczyła.
Likwidacja barier
Minister przypomniała, że promowanie dostępności przyniosło wiele pozytywnych zmian. Z danych MFiPR wynika, że w ok. 3 200 miejsc takich jak urzędy, placówki ochrony zdrowia, dworce, muzea czy szkoły udało się zlikwidować bariery architektoniczne, cyfrowe czy związane z komunikacją i dostarczaniem informacji. – To ponad 260 inicjatyw, na które przeznaczyliśmy 18,5 mld złotych. Są to konkursy, projekty, programy, połączone z szerokim pakietem działań legislacyjnych ukierunkowanych na stworzenie ram prawnych i systemowych dla zapewniania dostępności w Polsce – poinformowało MFiPR.
Przypomniano, że na mocy ustawy o dostępności uruchomiony został Fundusz Dostępności, powołano Radę Dostępności i zainicjowano Partnerstwo na rzecz dostępności.
Komentarze (0)