Aby zwiększyć liczbę samochodów elektrycznych na drogach, istniejąca premia za zakup (premia środowiskowa) została już znacznie zwiększona poprzez premię za innowacje – od tego czasu liczba sprzedanych aut elektrycznych rośnie. Nabywcy samochodów elektrycznych mogą otrzymać dotację w wysokości do 9000 euro.
Rząd federalny podwaja swój udział w premii, z której połowa jest faktycznie wypłacana przez producentów. Ta zwiększona składka miała początkowo obowiązywać do końca 2021 r., a teraz powinna obowiązywać do końca 2025 r.
Hybrydy w odstawce
Do tej pory promowano samochody w pełni elektryczne i hybrydy typu plug-in, które działają zarówno na energię elektryczną, jak i na paliwo. Ekolodzy krytycznie podchodzą do hybryd, ponieważ są one często napędzane głównie przez silniki spalinowe. Zgodnie z decyzją rządu federalnego, hybrydy mają być w przyszłości dotowane tylko wtedy, “jeśli mają minimalny zasięg 60 km od 2022 r. i co najmniej 80 km od 2025 r.”.
Wsparcie dla ładowania
Samochody elektryczne, muszą mieć możliwość ładowania. Ale chociaż Tesla była w stanie skonfigurować system szybkiego ładowania dla swojej marki w Europie bez finansowania publicznego, niemieccy producenci samochodów otrzymują teraz dalsze wsparcie państwa dla ogólnokrajowych punktów szybkiego ładowania na stacjach benzynowych. Cel rządu federalnego: do końca 2022 r. infrastruktura szybkiego ładowania na jednej z czterech stacji, do końca 2024 r. na co drugiej , do końca 2026 r. na trzech z czterech stacji. Rząd trzyma się celu, jakim są 72 000 publiczne punkty ładowania; według stowarzyszenia energetycznego BDEW jest ich obecnie 33 000.
W przypadku planów średnio- i długoterminowych ma powstać w przyszłości fundusz dla przemysłu motoryzacyjnego, na który rząd federalny planuje wpłacić miliard euro. Celem jest “strategiczna orientacja polityki strukturalnej” dla Niemiec, ale także strategie zmian, zwłaszcza w regionach o szczególnie dużej liczbie przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej. Rząd federalny powoła “komisję ekspertów, która będzie możliwie najbardziej reprezentatywna”, aby doradzać rządowi w kwestii alokacji funduszy.
Przemysł zadowolony, Tesla w blokach
Przemysł samochodowy i związki zawodowe pochwaliły wyniki szczytu motoryzacyjnego w świetle obiecanych miliardów – i wezwały do szybkiego wdrożenia ze względu na napiętą sytuację rynkową.
Grupa Volkswagen mówi o silnym sygnale zarówno dla klientów, jak i dla środowiska. Pakiet pokazuje wolę polityczną rządu do wspierania szybkich zmian w wiodącej niemieckiej branży w czasie kryzysu związanego z koronawirusem. Im bardziej atrakcyjne warunki ramowe dla elektromobilności wyznaczane przez politykę, tym szybciej i więcej osób wybierze samochód elektryczny, uważa koncern.
Niemieckiemu przemysłowi motoryzacyjnemu rośnie konkurencja. W Brandenburgii powstaje fabryka Tesli. Elon Musk, jej szef, jest przekonany, że gdy zakład osiągnie pełną wydajność, zakład będzie produkować pół miliona samochodów elektrycznych rocznie.
Komentarze (0)