Na sieć połączeń Zarządu Transportu Metropolitalnego składa się ponad 400 linii autobusowych. Około 70 z nich to linie minibusowe lub częściowo minibusowe.
Małe jest piękne
– To rozwiązanie coraz chętniej wybierane przez samorządy. Do najważniejszych jego zalet należy możliwość zapewnienia przejazdów dla tych osób, które zamieszkują te części dzielnic, które dotąd nie były obsługiwane przez autobusy. Mniejsze pojazdy mogą bowiem wjeżdżać np. w wąskie ulice, które nie są przejezdne dla większych – mówi dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.
Wśród wielu innych zalet jest jeszcze jedna, istotna dla gmin: koszty funkcjonowania linii minibusowych są mniejsze, co w dobie trudnej sytuacji finansowej samorządów może mieć duże znaczenie – dodaje Małgorzata Gutowska.
Chociaż minibusy kursują w regionie od wielu lat, to jednak pierwsze, najbardziej widoczne efekty projektu systemowego uruchamiania linii minibusowych zaczęły być zauważalne w grudniu 2022 r. Wówczas, uruchomiono aż 7 linii minibusowych – 744, 745 i 746 w Tarnowskich Górach, 704, 706 i 709 w Zabrzu oraz 610 w Knurowie. Połączenia te podniosły atrakcyjność i dostępność komunikacji miejskiej w poszczególnych gminach oraz cieszą się zainteresowaniem mieszkańców. W każdym przypadku przy uruchomieniu tych linii kluczową rolę odgrywały miasta i ich włodarze, tj. burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech, prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik i prezydent Knurowa Adam Rams. Bez zaangażowania merytorycznego oraz finansowego samorządów projekty te nigdy nie zostałyby wdrożone.
Kolejne linie
Miasta i organizator transportu dostrzegają atrakcyjność i efektywność powyższych i innych linii minibusowych, dlatego jeszcze w pierwszym kwartale tego roku gminy w porozumieniu z ZTM planują uruchomić dwie kolejne linie minibusowe – w Tarnowskich Górach oraz w Mysłowicach. Zanim jednak poznamy szczegóły ich dotyczące, ZTM ogłosił przetarg na jeszcze jedną linię minibusową.
To zastępcza linia minibusowa, której trasa wiedzie przez Katowice i Mysłowice. Oferenci mogą zgłaszać się do przetargu do 19 lutego do godz. 9. Kontrakt zakłada realizację 112 240 wozokilometrów taborem MN, czyli minibusami posiadającymi co najmniej 35 miejsc. Rozpoczęcie świadczenia usługi zaplanowano na 1 marca, a jej zakończenie na 30 czerwca. Postępowanie to jest powtórzonym, w jego pierwszej odsłonie ZTM zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia ponad 1 mln zł (1 008 000 zł).
Komentarze (0)