Każdy z 200 nowych pojazdów będzie niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Kierowcy będą mieć do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę. Każdy z autobusów będzie spełniał najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa, komfortu i ekologii.
90 autobusów ma mieć długość 12 m, a kolejnych 60 aż 18 m. MPK szuka też jednak krótszych pojazdów oraz takich, które są przystosowane do jazdy poza miastem.
Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych zawartych w ramach umów ramowych na poszczególne zadania w okresie czterech lat.
Rewolucja we flocie
Flota MPK SA w Krakowie składa się obecnie z prawie 650 autobusów, z czego 121 to autobusy elektryczne, a 33 to hybrydowe. W ciągu ostatniego tygodnia przewoźnik otworzył oferty na trzy rodzaje autobusów: 10 wodorowych, 32 elektrycznych i 200 z silnikami Euro 6. Dodatkowo w tym roku do Krakowa zostanie dostarczonych 45 autobusów z silnikami Euro 6.
Realizacja wszystkich zaplanowanych zamówień będzie oznaczać wymianę ponad 40 proc. całej obecnej floty autobusów MPK SA w Krakowie.
Zainteresowane dostawą autobusów są 3 konsorcja: Mercus PSQ Sp. z o.o. i PKO Leasing SA, Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. i PKO Leasing SA oraz Scania Polska SA i Scania Finanse Polska Sp. z o.o.
Unijne standardy
Przewoźnik zapewnia, że choć autobusy będą wyposażone w silnik spalinowy, to spełnią wyśrubowane unijne normy. W tym przypadku będzie to norma EURO 6, która w 2015 r. obniżyła limity ilości tlenków azotu wydzielanych przez samochody z silnikami diesla.
Pojazdy z takimi silnikami będą mogły wjeżdżać do stref czystego transportu do 2035 r. Na razie nie wiemy jeszcze, jakie będą standardy wyznaczone przez unijną normę EURO 7.
Komentarze (0)