Reklama

AD1A Forum Recyklingu 2024 [04.07-14.10.24]

Nadchodzą czasy "smart city"

Nadchodzą czasy
Barbara Krawczyk
20.02.2015, o godz. 20:48
czas czytania: około 3 minut
0

Obecnie każde miasto chce być „smart”. Szansą na skuteczną realizację tego zamierzenia z pewnością jest nowa perspektywa unijna. Jak skutecznie zaplanować wdrożenie koncepcji smart city? Dlaczego miasta powinny postawić na rozwój w tym kierunku i co zyskają na tym mieszkańcy?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

Reklama

AD 1B DZIAŁKA ecoworki.pl WOOD RECYCLING

Odpowiedzi na te i szereg innych pytań szukali uczestnicy „Smart City Forum” – konferencji poświęconej inteligentnym miastom. Spotkanie, które odbyło się 18-19 lutego br. w Warszawie, stanowiło doskonałą platformę do nawiązania dialogu i współpracy biznesu z administracją centralną i lokalną. Organizatorem konferencji była firma MM Conferences.

Czym jest smart city?

– Inteligentne miasta to takie, które mają umiejętność adaptacji do panujących w nim warunków środowiska. Ponadto wpływają na to środowisko takimi rozwiązaniami, aby osiągnąć satysfakcję mieszkańców i szeroko rozumianych interesariuszy – tłumaczył Mariusz Gaca, przewodniczący Rady Programowej Smart City Forum, wiceprezes Zarządu Orange Polska, w wystąpieniu otwierającym spotkanie.

Jak podkreślił, obecnie miasta borykają się z problemami, których nie da się już rozwiązać sprawdzonymi w przeszłości metodami. Dziś miasta, a zwłaszcza aglomeracje, w swoich przestrzeniach architektonicznych, infrastrukturalnych, a nawet wypoczynkowych to właściwie dzieła, które można uznać za skończone. – Osiągnęliśmy stan pewnej równowagi. Bardzo trudno zatem pokusić się o wybudowanie nowej drogi, parkingu itd. – tłumaczył M. Gaca. Z kolei Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, zwrócił uwagę na fakt, że życie współczesnego świata bardzo silnie koncentruje się w miastach, a tą wielką masą i związaną z nią konsumpcją trzeba umieć zarządzać. Stwierdził też, że nie da się zarządzać współczesnymi miastami bez odwołania do nowych technologii. – Nastał zatem najlepszy czas na wdrażanie ciekawych, innowacyjnych rozwiązań miejskich – dodał M. Gaca. Wyjaśniał, że innowacyjność w wymiarze smart city nie polega na zastosowaniu najdroższych technologii, bo budżety miast w tym przypadku rzadko na to pozwalają. Powinna ona polegać raczej na wdrażaniu strategii „win-win” – i to na wielu płaszczyznach, bo w tym przypadku zwyciężają: miasto, mieszkańcy i partnerzy, którzy dostarczają określone usługi i technologie.

Doświadczenia ze świata i kraju

Podczas konferencji zaprezentowano też doświadczenia we wdrażaniu projektów smart – zarówno ze świata, jak i z lokalnych rynków. Uczestnicy spotkania mieli możliwość zapoznania się z projektami realizowanymi m.in. w Barcelonie, która jest jednym z najbardziej innowacyjnych miast na świecie. Wdrożono tam np. system monitorowania zapełnienia koszy na śmieci, punkty do kontaktów drogą wideo z urzędem, a także efektywne zarządzanie elektrycznością i siecią wodociągową. – To niesie za sobą konkretne korzyści. Przykładowo powstało 4 tys. firm tylko na bazie wdrożonych w Barcelonie innowacji, które generują konkretne przychody – mówił Leszek Hołda, prezes Zarządu Integrated Solutions, firmy oferującej kompleksowe usługi z dziedziny telekomunikacji i informatyki. Inne przykłady inteligentnych miast to choćby Nicea (gdzie przy wykorzystaniu smartfona można poszukać miejsca parkingowego) czy Frankfurt, w którym wdrożono system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.

Z kolei wśród polskich miast, których przedstawiciele mówili o korzyściach płynących z zastosowania inteligentnych rozwiązań, znalazły się m.in. Warszawa, Wrocław, Poznań, Środa Wielkopolska, Białystok, Legnica i Elbląg. Uczestnicy konferencji zgodnie podkreślali, że jesteśmy na początku drogi do budowania inteligentnych miast. Jednak nowa perspektywa finansowa i dostępne rozmaite fundusze unijne, które mogą wspomóc realizację projektów, to dobry kierunek działań, aby nasze miasta były „smart”, a finalnie mieszkańcy mieli jak największe korzyści z wdrożenia tego typu rozwiązań.

Szersza relacja z forum znajdzie się na łamach marcowego wydania “Przeglądu Komunalnego”.

Tagi:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.
Reklama

AD2 AKADEMIA BDO [16.07-25.08.24]

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.
Reklama

ad1d pszok [25.07-28.08.24]

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024