Spalasz śmieci za domem? Wywozisz je do lasu? Nie segregujesz?… To „grzech ekologiczny”! Rusza emisja spotów edukacyjnych w ramach największej dotąd kampanii społecznej Ministerstwa Środowiska poświęconej wyrabianiu ekologicznych nawyków postępowania ze śmieciami.

– Odpady to obecnie jedno z największych wyzwań środowiskowych. Wiele  udało się już osiągnąć, zmieniając prawo i dostosowując standardy, tu planujemy też dalsze zdecydowane działania, żeby kompleksowo uregulować cały sektor. Ale żeby przestać ciągnąć się w ogonie Europy, jeśli chodzi np. o odzyskiwanie surowców z odpadów czy recycling, potrzebujemy więcej edukacji i zmiany zachowań. Dlatego uruchamiamy największą dotychczas kampanię społeczną poświęconą temu tematowi – podkreśla prof. Andrzej Kraszewski, minister środowiska.

Przez dwa najbliższe miesiące będzie można oglądać w telewizji 3 spoty edukacyjne w dwóch wersjach 30 i 15 sekundowej. Filmiki nawiązują stylistyką do popularnych seriali z życia parafii i przedstawiają sytuacje, w których sympatyczny, choć surowy ksiądz uświadamia parafianom, że ich dotychczasowe codzienne postępowanie ze śmieciami to… „grzech ekologiczny”!

MTP 300 x 250

W spocie „Stop dzikim wysypiskom” rolnik, który „wozi śmieci do lasu tak jak wszyscy” dowiaduje się od księdza, że to „grzech ekologiczny”! W filmiku „Nie pal śmieci w domu” zawstydzona matka przyznaje w rozmowie z księdzem, że pali śmieci za domem. Oburzony ksiądz, wymieniając listę szkodliwych substancji, które się podczas spalania śmieci uwalniają („Siarczki! Chlorowodór! Cyjanowodór!”) radzi, że „nie warto sobie sumienia zaśmiecać”… W spocie  „Segreguj śmieci” ksiądz upomina na plebanii swoją gospodynię, która resztki po obiedzie wrzuca bez segregowania do jednego worka: „Śmieci mają swoje życie po życiu. Segregować je trzeba, sortować i na surowiec przerabiać. (…) Marnowanie śmieci to grzech ekologiczny!”

– Liczymy, iż kampania wywoła poruszenie. Większość odbiorców grupy celowej jest świadoma istotności zagadnień ekologicznych, ale nie przeszkadza im to palić i wywozić śmieci do lasu. Nie ma znaczenia, czy kampania będzie oceniana jako „fajna” czy „niefajna”, „obrazoburcza” czy też „mądra”. Ważne jest, czy sprawi, że wiele osób zmieni swe zachowanie – ocenia Karolina Kulicka, Dyrektor Departamentu Edukacji Ekologicznej w Ministerstwie Środowiska.

– Skuteczna reklama musi odwoływać się do autorytetów i przekonań ważkich dla swojej grupy celowej. Dlatego naszym głównym zadaniem było znalezienie sposobu, żeby odbiorcy uznali przekaz za istotny właśnie dla siebie i pomyśleli: „to ja osobiście za to odpowiadam!” – dodaje Lech C. Król z agencji Adwertajzing, która odpowiada za merytoryczne przygotowanie kampanii. Kampania „Nie zaśmiecaj swojego sumienia” mówi wprost o osobistej odpowiedzialności ludzi za własne czyny. Chodzi o to, aby ludzie zaczęli dyskutować na temat swoich działań i ich konsekwencji w zakresie ochrony środowiska. Aby palenie śmieci czy wywożenie ich do lasu nie odbywało się już za milczącym przyzwoleniem sąsiadów.

Spoty edukacyjne „Nie zaśmiecaj swojego sumienia” będzie można oglądać w telewizji od 2 marca, a także słuchać w radiu, oraz oglądać w Internecie. Spoty są elementem całorocznej kampanii, w ramach której Ministerstwo Środowiska zrealizuje kampanię prasową, kampanię Internetową oraz kampanię ambientową. Ponadto w ramach kampanii organizowane są m.in. konkursy  np. „Wesołe śmieci” dla dzieci ze szkół podstawowych oraz „Twórczość z kosza” dla młodzieży. W konkursach wzięło udział ponad 15 tys. dzieci, które nadesłały ponad 3 tys. prac.

W ramach kampanii trwa także ekologiczny konkurs dla dziennikarzy na najlepsze publikacje na temat gospodarki odpadami, w którym zdobyć można nagrody finansowe oraz laptopy i aparaty fotograficzne. Termin zgłaszania prac mija 15 maja 2010 r.

Kampania „Nie zaśmiecaj swojego sumienia” powstała w ramach projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (z czego 85% sfinansowała UE).

Materiały edukacyjne i promocyjne Ministerstwa Środowiska dostępne są też poprzez kanał resortu na You Tube i profil na Facebooku. Pod adresem www.dzieci.mos.gov.pl dostępna jest także interaktywna strona ekologiczna dla dzieci.

W ciągu ostatnich dwóch lat Ministerstwo Środowiska  zorganizowało dwie kampanie społeczne poświęcone zmianom klimatu „Zmień nawyki na dobre, zmień klimat na lepszy” w nawiązaniu do zorganizowanej przez resort Konferencji Klimatycznej ONZ – COP 14 w grudniu 2008 r.

źródło: mos.gov.pl

 

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj