Niebezpieczny azbest znika z dachów na Dolnym Śląsku

Niebezpieczny azbest znika z dachów na Dolnym Śląsku
Barbara Krawczyk
18.12.2015, o godz. 14:06
czas czytania: około 2 minut
0

Ponad 4 tys. ton azbestu usunięto przez ostatni rok na Dolnym Śląsku. Zlikwidowano go m.in. z dachów budynków gospodarczych i domów jednorodzinnych.

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą

– Do końca 2032 r. w całym kraju wszystkie wyroby zawierające azbest muszą zostać usunięte i unieszkodliwione – przypomina Aleksander Marek Skorupa prezes zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu.

Udzielone wsparcie

Wiedzą o tym mieszkańcy Dolnego Śląska, którzy podjęli intensywne działania w celu usunięcia azbestu z najbliższego otoczenia. Ich akcja została dofinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu.

Właściciele budynków, do budowy których użyto azbest nie powinni samodzielnie usuwać tego materiału. – Konieczna jest interwencja wyspecjalizowanych firm i przewiezienie zdemontowanego materiału na składowiska – mówi A. Skorupa. To oczywiście generuje koszty. Jednakże mieszkańcy mogą sięgnąć po środki oferowane np. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który przeznaczył na tego typu działania w regionie dolnośląskim ponad 1 mln 58 tys. zł. Wsparcie z WFOŚiGW we Wrocławiu wyniosło ponad 750 tys. zł. Dofinansowanie zostało udzielone samorządom, które potem rozdysponowały środki m.in. dla osób fizycznych, a także przedsiębiorców.

Liderzy w woj. dolnośląskim

Do tegorocznego konkursu przystąpiły 62 gminy. Liderami w zbiórce niebezpiecznego materiału okazały się: gmina Oleśnica (313 ton), Związek Gmin Powiatu Dzierżoniowskiego ZGPD-7 (237 ton), gmina Chocianów (216 ton) i gmina Wrocław (181 ton). – Samorządy mogły uzyskać do 85 procent dotacji. Środki zostały przeznaczone na demontaż, zbieranie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest – poinformował A. Skorupa. Warunkiem przystąpienia do konkursu było wcześniejsze przeprowadzenie przez JST inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Gminy musiały także przedstawić aktualny program usuwania tego materiału, zatwierdzony przez Radę Gminy.

W latach 2011-2014 usunięto w tym regionie ponad 6,3 tys. ton azbestu. Dofinansowanie z Funduszy wyniosło łącznie ponad 3,6 mln zł (WFOŚiGW we Wrocławiu wypłacił ok. 1,6 mln zł a NFOŚiGW 2 mln zł). Azbest usuwano na terenie 60 gmin. W regionie zgodnie z danymi z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla województwa dolnośląskiego 2012 – było ok. 24,2 tys. ton wyrobów azbestowych.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (0)

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszą osobą, która to zrobi.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do
css.php
Copyright © 2024