(Nie)gotowi na powódź

(Nie)gotowi na powódź
Barbara Krawczyk
16.02.2018, o godz. 8:40
czas czytania: około 4 minut
1

Czy możemy czuć się bezpiecznie? Powodzie w 1997 r. oraz w 2010 r. obnażyły nie tylko fatalny stan techniczny budowli hydrotechnicznych, ale też zaniedbania na poziomie zarządczym i legislacyjnym. Jaki jest obecny stan infrastruktury przeciwpowodziowej? Które inwestycje przeciwpowodziowe przysporzyły najwięcej problemów i jaka jest jeszcze skala potrzeb inwestycyjnych?

Dalsza część tekstu znajduje się pod reklamą


Artykuł pochodzi z lutowego wydania “Przeglądu Komunalnego” (02/2018).


Ograniczanie ryzyka i zmniejszanie następstw powodzi to nadrzędne cele tzw. dyrektywy powodziowej, która została implementowana do polskiego prawa od 26 listopada 2007 r. (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2007/60/WE z 23 października 2007 r. w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim), oraz Ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (DzU z 2017 r. poz. 1566).

Dokument zaczął obowiązywać od początku tego roku, zastępując dotychczas obowiązującą ustawę z 18 lipca 2001 r. W celu zwiększenia zabezpieczenia przed powodzią w Polsce opracowane zostały także plany zarządzania ryzykiem powodziowym (PZRP) dla obszarów dorzeczy Odry, Wisły oraz Pregoły (rzeka w rosyjskim obwodzie kaliningradzkim).

Plany te zostały przyjęte w formie rozporządzeń Rady Ministrów z 18 października 2016 r. w sprawie przyjęcia planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla tych obszarów. PZRP obejmują wszystkie aspekty zarządzania ryzykiem powodziowym – zapobieganie, ochronę, przygotowanie, odbudowę oraz analizy po powodzi, ze szczególnym uwzględnieniem działań służących zapobieganiu powodzi i ochronie przed powodzią oraz informacji na temat stanu należytego przygotowania w przypadku wystąpienia powodzi.

Walka z żywiołem

Łączna wartość działań strategicznych technicznych i nietechnicznych (tab. 1 i 2) przewidzianych w PZRP do realizacji w cyklu planistycznym w latach 2016-2021 to w skali kraju ok. 11,645 mld zł. W sumie przeprowadzonych ma zostać 1556 działań strategicznych, w tym 1356 technicznych. Zrealizowanie planów w pełnym wymiarze pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa powodziowego dla grupy zagrożonej w największym stopniu oraz będzie miało pośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa dla grup o mniejszym stopniu zagrożenia.

Tab. 1. Grupa działań nietechnicznych przewidzianych w PZPR

Lp. Grupa działań nietechnicznych przewidzianych w planach zarządzania ryzykiem powodziowym
1. Działania na rzecz ograniczenia wrażliwości obszarów zagrożonych powodziami
2. Budowa i rozwój systemu ostrzegania przed niebezpiecznymi zjawiskami pojawiającymi się w atmosferze i hydrosferze
3. Budowa i doskonalenie systemu reagowania na powódź; utrzymanie lodołamaczy, prowadzenie akcji lodołamania
4. Budowa i doskonalenie systemu odbudowy zniszczeń powodziowych
5. Budowa i doskonalenie systemu edukacyjnego podnoszącego świadomość i kompetencje społeczeństwa zamieszkującego obszary zagrożone powodzią
6. Modyfikacja zasad użytkowania istniejących zbiorników wielofunkcyjnych dla zwiększenia retencji powodziowej
7. Wzmocnienie i przebudowa wałów, w szczególności tych odcinków, których przebudowa doprowadzi do zwiększania przestrzeni dla rzeki, zapewniając wzrost retencji dolinowej i obniżenie poziomu wód powodziowych
8. Zwiększanie retencji zlewniowej. Spowalnianie spływu wód powierzchniowych

 

Tab. 2. Grupa działań technicznych przewidzianych w PZPR

Lp. Grupa działań technicznych przewidzianych w planach zarządzania ryzykiem powodziowym
1. Budowa przeciwpowodziowych zbiorników retencyjnych
2. Budowa retencji dolinowej (w tym polderowej) w myśl zasady „oddania przestrzeni rzece” i niedopuszczenia do „transferu ryzyka powodziowego”
3. Dostosowanie przepustowości rzek na odcinkach, gdzie wody powodziowe stwarzają zagrożenie w wyniku naturalnych lub sztucznych ograniczeń przepływu w myśl zasady „oddania przestrzeni rzece” i niedopuszczenia do „transferu ryzyka powodziowego
4. Budowa obwałowań chroniących zidentyfikowane obszary o gęstej zabudowie, gdzie jej relokacja jest niemożliwa ze względów społecznych lub ekonomicznych
5. Odbudowa funkcjonalności obiektów przeciwpowodziowych, które straciły swoją pierwotną funkcjonalność i często stanowią dodatkowe źródło zagrożenia
6. Zapewnienie dobrych warunków prowadzenia akcji lodołamania i bezpiecznego odprowadzania kry lodowej
7. Przygotowanie inwestycji przeciwpowodziowych
8. Ochrona brzegu morskiego

 

Daniel Kociołek z Państwowego Gospodarstwa Wodnego (PGW) Wody Polskie wskazuje, że zgodnie z analizami przeprowadzonymi w ramach opracowania planów zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszarów Wisły, Odry i Pregoły w planach i programach z zakresu ochrony przed powodzią w niewystarczającym stopniu są zawarte działania nietechniczne, m.in. dotyczące retencji. W planach zamierza się wprowadzić zmianę jakościową do zarządzania ryzykiem powodziowym, eksponując działania nietechniczne jako preferowane działania ograniczające ryzyko powodziowe. Działania te stanowią podstawę do przyjęcia efektywnych ekonomicznie rozwiązań w zakresie ograniczenia wrażliwości terenów zagrożonych powodzią oraz ich ekspozycji. Wśród najważniejszych zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej, zakończonych w ramach poprzedniej perspektywy finansowej UE (na lata 2007-2013), znalazły się:

  • „Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW)”,
  • Modernizacja Zbiornika Wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego – Etap I,
  • realizacja I etapu Programu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław”, którego beneficjentem było między innymi RZGW Gdańsk,
  • poprawa stanu technicznego i bezpieczeństwa powodziowego Stopnia Wodnego Włocławek,
  • poprawa stanu ochrony przeciwpowodziowej Lewina Brzeskiego na Nysie Kłodzkiej.

Z kolei w ramach obecnej perspektywy finansowej 2014-2020 planowane do realizacji są:

  • budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk,
  • kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin,
  • budowa dwóch lodołamaczy dla potrzeb zimowej osłony przeciwpowodziowej na terenie działania RZGW w Warszawie,
  • zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny na rzece Odrze w województwie śląskim (polder) – kontynuacja budowy z lat poprzednich,
  • kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław – etap II – RZGW w Gdańsku,
  • ochrona przed powodzią Kotliny Kłodzkiej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony Kłodzka,
  • ochrona przeciwpowodziowa Sandomierza,
  • ochrona przeciwpowodziowa Słubic,
  • dokończeniu budowy Zbiornika Wodnego Świnna Poręba.

Kategorie:

Udostępnij ten artykuł:

Komentarze (1)


dobre się nie wrati

Komentarz #9712 dodany 2018-02-16 09:16:41

pierdu pierdu a co z magazynami przeciwpowodziowymi które z Zarządów Melioracji przyjęły Urzędy Wojewódzkie, brak dozoru, brak magazynierów i obsługi tylko czekać na wody wezbraniowe które w terenach podgórskich występują w okresie ok 20 min od opadów czy ktoś zdąży otworzyć magazyny i wydać materiały jak jest oddalony 100 km od magazynu.

Dodaj komentarz

Możliwość komentowania dostępna jest tylko po zalogowaniu. Załóż konto lub zaloguj się aby móc pisać komentarze lub oceniać komentarze innych.

Te artykuły mogą Cię zainteresować

Przejdź do Woda i ścieki
css.php
Copyright © 2024