Poznań Główny to dziś jeden za najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Na stacji zatrzymuje się średnio 360 pociągów dziennie. W 2016 r. obsłużono tam 20,2 mln pasażerów. Rok później było ich 19,3 mln (co daje niemal 53 tys. osób na dobę). Więcej (o 100 tys.) obsługuje tylko stacja Warszawa Śródmieście.
Nowy, dodatkowy peron powstanie między obecnym peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej. Będzie liczył 417 m długości i ponad 10 m szerokości i umożliwi zatrzymywanie się przy nim wszystkich typów pociągów. W ramach inwestycji o 47 m zostanie także przedłużony podziemny tunel (ze 158 do 205 m), które ma prowadzić przez całą stację.
Prace potrwają do marca 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już umowę z wykonawcą, którym została firma Colas Rail Polska. Inwestycja będzie kosztowała 97,2 mln zł. – Dodatkowy peron znacznie poprawi przepustowość stacji i pozwoli na zwiększenie liczby połączeń. Wydłużone przejście zapewni komfortową obsługę podróżnych i lepszą komunikację w obszarze stacji, dworca autobusowego i w mieście – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na stacji Poznań Główny, oprócz sześciu „głównych” peronów, funkcjonują także perony 1a, 2a i 4a. Jeszcze przed przebudową pociągi odjeżdżały również z peronu 7 znajdującego się w pobliżu Dworca Zachodniego. Podczas przebudowy odbywającej się kilka lat temu został on zlikwidowany, a w jego miejsce powstały przystanki tramwajowe.
Źródło: PKP PLK, Głos Wielkopolski
Komentarze (0)