Materia zamówień in house wielokrotnie powiązana jest z problematyką dotyczącą usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, w tym z rozliczeniami finansowymi w formule rekompensat.

Mając na uwadze wielokrotnie występujące w tym obszarze problemy i wątpliwości, warto odnotować okoliczność wydania przez rzecznika generalnego TSUE opinii z 5 października 2023 r. (C-390/22), która odnosi się do materii obowiązku zapłaty rekompensaty za realizację świadczeń. 

Rekompensata

Uwzględniając, iż realizacja zamówienia siłami wewnętrznymi jest alternatywą względem nabywania świadczeń w oparciu o mechanizm walki konkurencyjnej o uzyskanie kontraktu publicznego, w perspektywie unijnego prawa pomocy publicznej, wielokrotnie zamówienia in house łączą się z postanowieniami Decyzji Komisji z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: „Decyzja”).

Syntetyzując regulacje Decyzji odnoszące się do materii rekompensat, zasadne jest wskazanie za motywem 2, że „(…) aby niektóre usługi świadczone w ogó...