Promesa dofinansowania
Wszystkie złożone oferty oprócz jednej mieszczą się w podanej w ramach procedury przetargowej kwocie, jaką Częstochowa mogła przeznaczyć na realizację zamówienia (w imieniu miasta przetarg prowadzi spółka miejska – Częstochowskie Przedsiębiorstwo Komunalne). Po rozpisaniu obecnego przetargu i uwzględnieniu zmiany warunków zamówienia, które dopuszcza obecnie częściowy odzysk odpadów, a nie ich utylizację wyłącznie poprzez proces spalania, kwota wynosiła 55 mln 559,5 tys. zł brutto.
Częstochowie udało się uzyskać na unieszkodliwienie odpadów zmagazynowanych nielegalnie przy ul. Filomatów promesę dofinansowania (zapewnienie, że inwestycja zostanie dofinansowana do danej kwoty) z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w łącznej wysokości do 55 proc. kosztów tej operacji. Ze środków tych miasto będzie mogło skorzystać po rozpoczęciu procesu wywożenia odpadów.
Odpady mają zniknąć za 1,5 roku
Resztę kosztów samorząd jest zmuszony pokryć ze środków własnych, mimo że składowanie odpadów w dzierżawionej przez prywatną firmę hali poprzemysłowej nastąpiło w wyniku przestępczego procederu, czemu instytucje i służby państwowe nie były w stanie skutecznie przeciwdziałać. To efekt nowelizacji ustawy o odpadach z 2019 r. kiedy to gminy zostały zobligowane do takiego prowadzenia procedur administracyjnych, aby w sytuacji niemożności obciążenia właściciela lub dzierżawcy gruntu – zastępczo, we własnym zakresie zadbać o unieszkodliwienie i utylizację takich „porzuconych” odpadów.
Jeżeli do końca roku uda się rozstrzygnąć przetarg i podpisać umowę z wykonawcą, proces wywożenia odpadów, który będzie realizowany etapami (na ul. Filomatów jest ponad 6 tys. ton odpadów), rozpocznie się na początku przyszłego roku.
Czas na realizację zamówienia – do końca 2025 r. Oto dokumentacja przetargowa.
Komentarze (0)