– Pojawiła się szansa, żeby taki zakup uzyskał wsparcie unijne. Chcemy z tej możliwości skorzystać, bo razem z tramwajami polubiliśmy… napęd elektryczny. Cichy, bezpieczny i nieemisyjny. Smog takich nie lubi – poinformował na swoim blogu prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.
Władze Olsztyna od dawna stawiają na ekologię i utrzymanie powietrza najwyższej jakości. W 2016 r. zanotowano tylko 11 dni o podwyższonej wartości stężenia pyłu PM10 (żadne nie przekroczyły dopuszczalnej normy).
Poszukiwanie pieniędzy
Jednym ze sposobów na czyste powietrze w Olsztynie jest unowocześnianie transportu publicznego poprzez budowę linii tramwajowych i zakup niskoemisyjnych autobusów, także elektrycznych.
– Operatorem autobusów elektrycznych w Olsztynie będzie spółka Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Jest zbyt wcześnie, by o mówić o szczegółach projektu. Prace koncepcyjne trwają, ale najwięcej starań dotyczy zdobycia dofinansowania, bo autobusy elektryczne są droższe od konwencjonalnych. Liczymy na jeden z funduszy unijnych, gdyż miasto nie ma na to zbyt dużo pieniędzy – mówi Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego Urzędu Miasta Olsztyna.
Transport tylko ekologiczny
Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Olsztynie w oparciu o nowoczesne autobusy i nowatorskie systemy zarządzania taborem określono już w zintegrowanym planie rozwoju transportu publicznego na lata 2004-2013.
W kolejnym „Planie rozwoju zrównoważonego publicznego transportu zbiorowego dla miasta Olsztyna na lata 2012-2027” wyznaczono potrzebę rozwoju dwóch podsystemów ekologicznego transportu zbiorowego: tramwajowego i autobusowego.
Pierwszy jest powrotem do 100-letniej tradycji, przerwanej w 1965 r. W grudniu 2015 r. oddano do użytku trzy nowe linie tramwajowe (ponad 10 km za prawie pół miliarda zł z PO Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013), w trakcie opracowania są projekty dwóch kolejnych linii, też ok. 10 km za 208 mln zł – budowa ma ruszyć w 2018 r.
Podsystem autobusowy polega na przebudowie ulic i ich infrastruktury (buspasy, sygnalizacja świetlna, ITS) i szeroko pojętym unowocześnianiu zarządzania i wymianie taboru MPK na niskoemisyjny.
Młode autobusy
W „Strategii rozwoju transportu publicznego w Olsztynie do roku 2027” opracowanej w 2015 r. zaproponowano, by kupić 125 nowoczesnych niskopodłogowych pojazdów, w tym także elektryczne. Dotychczas zrealizowano prawie połowę tych zakupów, jednocześnie wyprzedając stare DAB-y, MAN-y i Volvo.
Już teraz park olsztyńskiego MPK (ok. 150 sztuk) jest jednym z najmłodszych w Polsce, autobusy starsze niż 8-letnie można policzyć na palcach jednej ręki. Niemal 90 proc. z nich to pojazdy niskopodłogowe, spełniające najsurowsze normy emisji spalin.
Autobusy elektryczne byłyby zwieńczeniem wieloletnich starań o całkowicie ekologiczny transport publiczny w Olsztynie i kilku okolicznych gminach, wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego, z którymi stolica Warmii i Mazur podpisała umowę o wspólnych usługach i inwestycjach.
Polubili Solarisy
Jednym z proekologicznych działań w Olsztynie jest testowanie różnych typów zasilania autobusów. Ostatni taki test odbył się we wrześniu ub. roku z użyciem autobusu Solarisa – Urbino 12 Electric z napędem Medcom.
Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK, powiedział że walory tego autobusu bardzo przypadły do gustu nie tylko fachowcom, lecz także pasażerom. – Ważną zaletą autobusów Solarisa jest możliwość wyposażania ich w różnego rodzaju baterie i systemy ich ładowania – mówi Cezary Stankiewicz i dodaje:
– Nim kupimy elektryczne autobusy musimy zadecydować, gdzie urządzić dla nich stanowisko serwisowe: w starej bazie przy ul. Kołobrzeskiej, gdzie wybudowano zajezdnię tramwajową czy też w nowej, typowo autobusowej przy ul. Sikorskiego. Zastanawiamy się też nad sposobami ładowania akumulatorów. W grę wchodzi zarówno stała baza zasilania, jak i ruchoma, także z zastosowaniem pantografu do pobierania prądu z sieci tramwajowej.
Śledząc historię zakupów MPK w Olsztynie można dojść do wniosku, że szczególnie polubiono tam Solarisy – stanowią już połowę miejskiego taboru. W 2016 r. zakupiono w Poznaniu (gdzie produkuje swoje pojazdy Solaris) 12 autobusów, a do końca marca tego roku ma się zakończyć dostawa kolejnych 16 z ubiegłorocznego kontraktu (8 standard-maxi i 8 mega). Oczywiście wszystkie z najwyższej ekologicznej półki.
jan
Komentarz #3568 dodany 2017-03-21 17:22:22
no tak miarto kupi miasto kupi ale kiedy kupi