Już za trzy lata kupując nowe opony otrzymamy informację na temat ich wpływu na zużycie paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz emisji hałasu.

Komisja Przemysłu Parlamentu Europejskiego i negocjatorzy Rady, reprezentujący rządy państw członkowskich osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie systemu energetycznego etykietowania opon. Podobny system działa na rynku sprzętu gospodarstwa domowego.

– Nowy system etykietowania to prosty środek niosący znaczne korzyści dla środowiska i konsumentów – tłumaczy odpowiedzialny za projekt Ivo Belet, belgijski poseł z centroprawicowej grupy EPP. Deputowany uspokaja, iż producenci poniosą jedynie minimalne koszty wprowadzenia nowych oznakowań.

CCJ 300 x 250

Czy nowy system znakowania opon pomoże UE w walce ze zmianami klimatycznymi? Wybór opon lepszej jakości ma przyczynić się do osiągnięcia celów redukcji emisji dwutlenku węgla. Transport drogowy odpowiada za 25 procent emisji CO2 w Europie. Opony mogą odegrać ważną rolę w ograniczaniu emisji CO2, ponieważ odpowiadają za 20 do 30 procent całkowitego zużycia energii przez pojazdy. Jeśli chodzi o samochody osobowe, opony o lepszej wydajności energetycznej [niższych oporach tocznych] pozwalają oszczędzić nawet 10 procent kosztów paliwa.

Tekst kompromisu musi zostać jeszcze formalnie zatwierdzony przez Radę zanim Parlament poprze nowe przepisy w ostatecznym głosowaniu. System etykietowania mógłby wejść w życie do końca 2012 roku.

źródło: europarl.europa.eu

UDOSTĘPNIJ

Czytaj więcej

Skomentuj