Na ulicach pojawią się prawdziwe perły!
Najstarszy w paradzie tramwaj Lw #541 jeździł przed wojną po wrocławskich szynach i w 1995 r. został podarowany Tramwajom Warszawskim przez tamtejsze MPK. Po remoncie wagon uzyskał wygląd z czasów eksploatacji tego typu pojazdów w Warszawie.
Następny pojazd – „Berlinka” – jest z kolei mocno wpisana w dramatyczną historię miasta w XX w. W latach 30. sieć tramwajowa w stolicy rozwijała się mocno i potrzebne były nowe wagony. Produkcja zaczęła się w maju 1939 r., ale dostawy przerwał wybuch II wojny światowej. Wagony, które zostały wyprodukowane, zamiast po Warszawie, jeździły w tym czasie po Berlinie. Jesienią 1945 r. udało się rewindykować 51 z 60 wagonów silnikowych (oraz 16 doczep P15). Po wojnie wyjechały na ulice wagony typu N. Pierwsze egzemplarze trafiły do stolicy w lipcu 1949 r., a mieszkańcy mogli je zobaczyć 22 lipca.
W tym samym czasie oddano do użytku Trasę W-Z. Obsługiwały one linię „30” czyli tzw. mosty. Po raz pierwszy kierowały nimi kobiety, które zatrudniono na stanowisku motorniczego. Z kolei pod koniec lat 50 pojawiły się nowsze są wagony typu 13N. Inspiracją był w tym przypadku czeski tramwaj T1. Miał on tylko 21 miejsc siedzących. Z eksploatacji wycofano je 31 grudnia 2011 r.
Do tramwajów biorących udział w paradzie na pl. Narutowicza będą mogli wsiąść pasażerowie. Dzięki niezwykłej podróży w czasie będzie można zobaczyć jak się kiedyś podróżowało po stolicy, jak wyglądały wagony oraz ile było w nich miejsc do siedzenia. Będzie też można zobaczyć ja dawniej wyglądały kasowniki.
Parada pojawi się na trasie: pl. Narutowicza – pl. Bankowy – gen. Andersa – most Gdański – Jagiellońska – most Śląsko-Dąbrowski – pl. Bankowy – pl. Narutowicza.
GT1954
Komentarz #89937 dodany 2020-09-19 11:10:41
Którędy dojedzie na Plac Bankowy ? Marszałkowską czy Al, Solidarności